Skriv ut  

Allt fler svenskar flyger charter från Kastrup

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 maj 2017
Allt fler svenskar väljer Kastrup när det gäller charterflygningar. Det gör att TUI sätter in allt större maskiner på Köpenhamn.

SAS har sedan en tid kritiserat Kastrup för höga avgifter på flygplatsen, något som tillbakavisats från flygplatsledningen. Nyligen höjdes temperaturen i den diskussionen när det visade sig att SAS lägger fler nya linjer från Stockholm och Oslo än Köpenhamn under när den kommande vintersäsongen går igång i oktober. Förhandlingarna om ett nytt avtal ska vara klart under 2019 men redan nu har frågan alltså blivit het. SAS är fortfarande största flygbolag i Köpenhamn med närmare 40 procent av trafiken.

Samtidigt har charterflygningarna från Köpenhamn ökat och framför allt har de svenska charterresenärerna hittat till Kastrup. Faktum är att flygplatsen seglat upp som en alltmer populär flygplats för resenärer i södra Sverige..

– Från att flertalet av våra resenärer från Kastrup varit danska kunder är nu mer än hälften svenskar, säger Mathias Bergendahl, nordisk informationschef på TUI till Flygtorget.

Det är i första hand de enkla förbindelserna från södra Sverige till flygplatsen som ligger bakom ökningen. Upptagningsområdet sträcker sig upp till Halmstad och bort till Karlskrona, städer som det idag inte är särskilt krångligt att ta sig till Danmark från, varken med bil eller tåg. Väl där möts de av ett ökat utbud på chartersidan både vad gäller antalet destinationer och flygplansflotta. Under vintern flyger TUI med både B767 och Dreamliner från Köpenhamn till Thailand och Vietnam. Under den kommande sommarsäsongen är det de egna B737-800 och B737-700 som står för trafiken tillsammans med inhyrd kapacitet från SAS som sätter in både A320 och A321 på de klassiska destinationerna kring medelhavet. 

Att kapaciteten och intresset för att flyga från Köpenhamn ökar – kommande sommar räknar men med 60 000 svenska resenärer, en ökning på 20 procent – innebär dock inte att TUI tänker minska närvaron på de regionala flygplatserna i Sverige.

- Nej, det finns ingen motsättningen. Tvärtom är vi fortfarande störst när de gäller närvaro på de mindre flygplatserna i Sverige, säger Mathias Bergendahl. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stenåldern mot framtiden.
Skrivet av Harry, 2017-05-24 14:03:13
Det unika med arlanda är väl att den har inget unikt att erbjuda, trist men man saknar väldigt mycket på Arlanda som andra finare flygplatser har och dess utom är Arlanda fruktansvärt omodern.
Anmäl inlägget
Flygstation???
Skrivet av keso2, 2017-05-23 19:53:14
Du som vill äta smörrebröd, kan nog äta det på Arlanda också! Kanske även dricka En Tuborg!!!
Är Arlanda en flygstation???
Har nästan lika många passagerare, som CPH Airport!!!???
Anmäl inlägget
Skillnaden är stor...
Skrivet av Arnold, 2017-05-23 10:29:49
Arlanda är ju en flygstation, i jämförelse och Kastrup en Flygplats, Internationell...dessutom är ett smörrebröd med snaps godare än en limpmacka och coca cola...
Anmäl inlägget
re.737
Skrivet av re:737, 2017-05-23 08:30:20
Nej, SE-DZN är en -800

finns dessutom inte kvar i TUI
Anmäl inlägget
737
Skrivet av TUI, 2017-05-22 23:40:40
SE-DZN är väl en -700?
Anmäl inlägget
737
Skrivet av Lucas, 2017-05-22 16:15:00
TUI har väl bara 738?
Anmäl inlägget
Charter
Skrivet av keso2, 2017-05-22 15:32:49
Ej Emot Danskar; men jag har blivit dåligt bemött på CPH Airport gånger flera!
Numera väljer jag Arlanda; betydligt mera serviceinriktad!
Bor ca 20 mil från CPH Airport.
Anmäl inlägget
Korrekturläser ingen innan de publicerar?
Skrivet av Korrekturläsaren, 2017-05-22 10:16:25
Texten innehåller massor med språkliga fel. Korrekturläs innan ni publicerar!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev