Skriv ut  

Jet Time tillbaka till charterflygningarna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 maj 2017
Frakten är borta, flygningarna för SAS och försöken med linjetrafik också. Dessutom slimmas flygplansflottan när ATR-maskinerna försvinner. Allt för att komma tillbaka till kärnverksamheten: charterflygningar.

Jet Time
Jet Time

Den traditionella chartertrafiken som var starten 2006 byggdes ut med fraktflygningar och rollen som underleverantör till SAS. Dessutom gjordes försök med egen linjetrafik. Det gav en rekordsnabb tillväxt och gjorde Jet Time till det största danskägda flygbolaget. Men det gav också en ekonomi som blev allt mer ansträngd. I slutet av förra året meddelade flygbolaget att man ville dra sig ur samarbetet med SAS och successivt avveckla de åtta ATR 72-600 som man tagit in enbart för den trafiken. Samtidigt bestämdes att fraktverksamheten också skulle avvecklas. ACMI och frakt var de två affärsområden som i det närmaste sänkte flygbolaget och orsakade en förlust på 300 miljoner förra året. 

De fem B737-400F har lämnat sina sista frakter och nu står de fem ATR-maskinerna på tur. I början av september lämnar de flottan och Jet Time är då tillbaka på en enhetsflotta med enbart Boeing 737. De ska nu användas till att återskapa den kärnverksamhet som en gång byggde upp flygbolaget när det startade med två flygplan: Charterflygningar för turoperatörer i Norden och ACMI för olika uppdragsgivare. 

– Vi återvänder nu till Jet Times ursprungliga affär, charter, just det som banade väg för företagets inledande framgångarna. Affärsområdena frakt och ACMI med ATR72-maskinerna byggde upp för mycket komplexitet och är den direkta orsaken till de senaste årens förluster. Nu tar vi de nödvändiga stegen för att åter bli lönsamma med hjälp av en förenklad affärsmodell och en enhetsflotta, säger vd Jørgen Holme i ett uttalande. 

Jet Time växlar därför upp till sex B737-700 och två B737-800 som uteslutande flyger för TUIfly Nordic. Omställningen innebär också att personalstyrkan minskar med 35 procent eller motsvarande 278 personer. De lämnar flygbolaget i takt med att frakten och ACMI-flygningarna för SAS försvinner. Den kvarvarande personalen ska fokusera på cirka 80 procent charter i Sverige och Danmark och 20 procent ACMI för olika större flygbolag.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev