Skriv ut  

SAAB installerar Remote Tower i London

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 maj 2017
Cityflygplatsen i London ska på sikt fjärrstyras från södra England. Det står klart sedan flygplatsen och Saab inlett samarbete kring Remote Tower.

Remote Tower
Remote Tower

London City Airport blir första flygplats i Storbritannien som satsar på Remote Tower. Det står klart sedan flygplatsen, som ägs av National Air Traffic Services, NATS, meddelat att de vill skriva avtal med Saab. Det innebär att den svenska tekniken för fjärrstyrning av flygplatser som Saab och LFV tagit fram nu kan testas i ett område med betydligt högre trafikintensitet än i Örnsköldsvik och Sundsvall. 

I ett första skede handlar det om att bygga upp en Remote kontrollcentral i Swanwick i Hampshire i södra England. Där ligger redan London Area Control Centre och London Terminal Control Centre som båda drivs av NATS. Överföringen dit ska ske med hjälp av 14 HD-kameror som monteras i ett särskilt nybyggt torn, 50 meter högt, på flygplatsen. De ger full överblick, 360 grader, över cityflygplatsen och den 1 500 meter långa banan. 

– Flygplatsen växer stadigt och samtidigt måste vårt flygledartorn bytas ut. Genom att istället satsa på ny modern teknik, garanterar vi verksamheten London City Airport i mer än 30 år, säger flygplatschefen Declan Collier. 

Investeringen ingår i arbetet på att utveckla hela flygplatsen som bland annat ska få sju nya parkeringsplatser för flygplan, en ny taxibana parallell med huvudbanan och nya terminalutrymmen. Det ska ge flygplatsen möjlighet att växa till ca 7 miljoner passagerare och 30 000 rörelser inom tio år.

Det nya kameratornet ska börja byggas senare i år och stå färdigt 2018. Därefter följer ett år av tester och inkörning innan fjärrstyrningen tas i bruk någon gång under 2019. Fram till dess kommer trafiken att ledas från flygplatsens ordinarie torn. 

För Saab är det ett framsteg att NATS valt den svenska tekniken för fjärrstyrning, särskilt som den varit ifrågasatt av bland annat försvarsmakten i Sverige. Det blir också en möjlighet att visa upp den digitala tekniken i ett helt nytt skarpt läge.

– Att en så viktig internationell flygplats som London City Airport litar till vår teknik, visar att den ger digitaliseringens möjligheter till flygplatser oberoende av storlek och läge, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygledare ACC
Skrivet av Henke, 2017-05-25 12:33:34
Hade man inte skrivit "flygledare ESSA" om man nu verkligen var flygledare i Arlandatornet...?
Anmäl inlägget
RE Flygledare ARN
Skrivet av FL SA, 2017-05-24 23:17:01
Säger du det, baserat på vad? Din lednings okunskap? LFV planerar att sätta fyra flygplatser i en central på Arlanda och gå med mångmiljonförlust så visst, om du tror det så.
Anmäl inlägget
bra
Skrivet av Flygledare ARN, 2017-05-24 18:46:53
Bra beslut, kostnaden blir mycket lägre i slutändan till gagn för paxen.
Anmäl inlägget
Fult
Skrivet av Nisse, 2017-05-24 14:07:26
Säkert bra men masten är ju så otroligt ful.
Anmäl inlägget
Re: Jan
Skrivet av Dante, 2017-05-24 13:29:58
Jan vet uppenbarligen inte vilken pensionsålder och vilka otroligt bra pensionsvillkor tyska flygledare har!!! Men kostnaden betalas av tyska staten vilket gör att det är omöjligt att jämföra.
Mycket bättre än för de svenska kollegorna.
Jan förstod tydligen inte vad som beskrevs.
Anmäl inlägget
Sv. David
Skrivet av Jan, 2017-05-24 12:20:18
Låter som tyska staten och myndigheter har förstått att pensionsåldern ska vara liknande andra yrkesgrupper så att det är liknande kostnader/villkor för samhället.

Inte konstigt att Tyskland är Europas motor. Sehr Gut!
Anmäl inlägget
Varför...
Skrivet av Dennis, 2017-05-24 11:32:11
Ingen stor flygplats direkt, som Landvetter ungefär i antalet rörelser. Är det enbart reguljärtrafik och inga skol/VFR så passar denna flygplats utmärkt för RTC. Sen kan man givetvis ifrågasätta varför?! Det blir inte säkrar, inte billigare, inte bättre och samma personer gör samma sak fast på ett annat ställe...
Anmäl inlägget
Äpplen och päron
Skrivet av David, 2017-05-24 09:07:26
Anledningen till att tex DFS ens är i närheten av att kunna konkurrera beror till största del på att pension inte ingår i deras kostnader. Så på ett sätt skulle det bli som att tyska skattebetalare sponsrade flygtrafikledning över England... Många som inte har koll på vilka kostnader som ingår i olika providers avgifter. Finns många andra exempel på detta.
Anmäl inlägget
Bra NATS
Skrivet av Ursula, 2017-05-24 08:31:09
En bra strategi av NATS för att hålla DFS och andra leverantörer av flygledning borta från London City i 30 år. Undrar bara om nya ägaren av flygplatsen förstår problematiken att sitta i knät på en fd monopolist av flygledning. Flygplatschefen måste vara en gammal BAA och som inte förstår bättre.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev