Skriv ut  

Finnair klar för mer trafik över Sibirien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 maj 2017
Det blev en rejäl ökning av trafikmöjligheter över Sibirien när Finland och Ryssland avslutade förhandlingarna nyligen. Det öppnar för mer trafik från Helsingfors till Asien.

Men det finns också moln på himlen för Finnair.

Finnair Airbus A350
Finnair

Norwegian kämpar fortsatt för att det tillstånd för flygning över Sibirien som de skandinaviska länderna har, ska gälla fler flygbolag än enbart SAS. Hittills är det en process som gett liten utdelning – den senast bokade förhandlingen med ryska luftfartsmyndigheter blev uppskjuten – och därmed är det stopp för Norwegians planer på nya linjer österut. Dagens linje till Bangkok från Skandinavien måste flyga söder om ryskt luftrum, undantaget linjen från Oslo. Det ger närmare en timme i extra flygtid. Andra destinationer i de nordöstra delarna av Asien kräver än längre flygsträckor och är inte konkurrenskraftiga, varken ekonomiskt eller tidsmässigt.
 
Då har Finnair större framgång i sina kontakter med Ryssland. I de nyligen slutförda, årliga förhandlingarna som genomfördes i Novosibirsk, blev det ett rejält tillskott av nya trafikrättigheter längs den transsibiriska korridoren. Dagens 65 överflygningar i veckan höjdes till 80 i veckan. Det ger möjlighet att dels öka antalet frekvenser på linjerna till Japan, Kina och Sydkorea, dels öppna trafik på helt nya destinationer i nordöstra Asien. I dagsläget flyger Finnair till 11 destinationer i Asien som kräver flygning över Ryssland och har en kapacitet på cirka 15 400 stolar varje vecka.

Linjerna till Asien står för cirka 20 procent av Finnairs samlade internationella trafik och är en ryggrad i flygbolagets ekonomi. Det gör att de signaler som nu kommer från EU borde oroa det finska flygbolaget. Bakgrunden är EU’s fortsatta arbete på att motverka orättvisa statsstöd som påverkar konkurrensen mellan olika företag. Nu vill man ta fram ett förslag där ett flygbolag som känner sig utsatt för osund konkurrens kan ansöka om att kommissionen gör en bedömning av fallet. I första hand är det en åtgärd riktad mot länder utanför EU, bland annat i Mellanöstern. Men även Aeroflot kan komma att granskas. Skräckscenariot för Finnair är att ryska myndigheter, om Aeroflot anses ha fått otillåtna statlig hjälp, börjar tumma på tillstånden att flyga i Sibirienkorridoren. En minskning av de rättigheterna skulle slå betydligt hårdare mot Finnair än mot andra europeiska flygbolag.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nonsense
Skrivet av Leif, 2017-05-31 13:52:25
Sv J. Nonsense. SAS tviholder på en gammel avtale for å unngå konkurranse. Vennligs ikke kom med løgn.
Anmäl inlägget
@J
Skrivet av Anders, 2017-05-31 10:38:20
Inte riktigt så det fungerar.
Anmäl inlägget
Bara att betala för sig!!
Skrivet av J , 2017-05-31 00:49:03
DY vill helt enkelt inte betala för ett överflygningstillstånd över Ryssland.
Ska flygbolag använda deras luftrum så måste dom betala en statlig garantin om nått skulle hända tex krascha över Ryssland så står bolaget för omkostnader dom orsakat.
DY vill att Norska staten ska betala men det vill dom inte... Eftersom dom redan gått in med pengar som garanti för SAS med svenska och danska staten som garanti.
Bara att börja betala för sig så öppnas luftrummet!!
Anmäl inlägget
Svenskbaggen
Skrivet av Leif, 2017-05-30 21:11:54
Sv Svenskbaggen må hjelpe til med å stoppe russerne i overflyvning av Skandinavia.
Anmäl inlägget
Stopp russerne
Skrivet av Svenskefaen, 2017-05-30 20:49:15
På tide at svenskefaen, nå hjelper med å nekte russiske fly over Sverige også. Norwegian vil fly fra Arlnda til Asia.
Anmäl inlägget
Röret
Skrivet av Ryssland, 2017-05-30 18:10:03
Nu är det dags stoppa Ryssarna att över Europa.Ryska flyg-
bolag får flyga runt hela Europa.
Anmäl inlägget
ABC "at"Pelle
Skrivet av pf, 2017-05-30 16:49:00
Si meg, tar du med Bodo Oceanic FIR når du legger frem dine kalkyler ?
Anmäl inlägget
250 flygningar om dagen?
Skrivet av ABC@Pelle, 2017-05-30 14:58:18
Var hittar du den statistiken? Skulle innebära en flygning var sjätte minut dygnet runt... *gapflabb*
Har ryssarna någonsin hindrat Norwegian att flyga från eller till Norge över Ryssland? Får Ryska flygbolag öppna trafik från Oslo till USA?
Anmäl inlägget
Ryssarna
Skrivet av Pelle, 2017-05-30 12:54:52
@ABC Ryssarna flyger ca 250 flighter om dagen över Norge. Den "lilla" förändringar lär reta dem tillräcklig.
Anmäl inlägget
Ryssar är alltid ryssar
Skrivet av Markus, 2017-05-30 11:57:12
Varför bromsar de ryska myndigheterna med att ge tillstånd till överflygningar? Vill de inte ha intäkter?
Anmäl inlägget
Geografisk okunskap?
Skrivet av ABC@Pelle, 2017-05-30 11:21:32
Moskva - New York söder om norskt luftrum + 10 min.
Moskva - San Fransisco norr om norskt luftrum + 3 min.
Har Aeroflot någon linje genom norskt luftrum som inte går till eller från Ryssland? Vi kan ganska snabbt konstatera att det enda som hindrar Norwegian från att expandera österut är bristen på en marknad i Norge.
Anmäl inlägget
Norbaggen
Skrivet av Pelle, 2017-05-30 10:00:21
Dags för norrbaggen att stänga luftrummet för ryssen tills de skärper sig. Alternativet att chockhöja avgifterna för ryssarna så de kan kompensera norska bolag ekonomiskt likt ryssarna gör med aeroflot. Dags att sluta dalta med Putin.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev