Skriv ut  

West Atlantic: Mer jet mindre turboprop

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 juni 2017
Nytt omsättningsrekord men också en mängd flygplan parkerade. West Atlantic brottas just nu med problemet att halva flottan av ATP står på marken. Samtidigt tas nya B737 i trafik.

West Atlantic
West Atlantic

När West Atlantic förra året tappade uppdraget att flyga post i Sverige, påverkade det i första hand den stora ATP-flottan. I dagsläget är närmare hälften av de cirka 40 maskinerna parkerad. Att ha en så stor del av den samlade flygplansflottan stående på marken, påverkar det ekonomiska resultatet. Därför ska man nu försöka få en nystart för ATP-maskinerna.

– Ett stort fokus läggs för närvarande på att finna nya möjligheter för den del av ATP-flottan som är parkerad. Vi har skrotat fyra ATP-flygplan och vi tror att vi kommer hitta nya möjlig-heter för den återstående delen av ATP-flottan som är parkerad. Vi håller också på att åter positionera oss på Ad-hoc char-ter-marknaden, vilken vi förväntar kommer att generera intäkter och positivt tillskott under månaderna som kommer och på längre sikt. Internationell expansion utanför Europa finns också med i planen, skriver vd Fredrik Groth i en kommentar till den senaste kvartalsrapporten.

Men problemen med de stillastående ATP-maskinerna till trots, var första kvartalet det bästa i flygbolagets historia och stannade på 392 miljoner kronor. Det är en ökning med 21 procent jämfört med samma period förra året. Det är framför allt uppdraget för engelska Royal Mail som är positivt för affärerna och sätter nio B737-300 och tre ATP i trafik.  I övrigt är samtliga B737, CRJ och B767 i West Atlantics flotta i trafik för olika kunder.

– Vi placerade ytterligare ett B737-400-flygplan i operation under första kvartalet och vi väntar på ytterligare fyra flygplan under de närmaste månaderna. Tre av dessa på långsiktiga operationella leasingavtal medan det fjärde är ett eget flygplan som kommer tillbaka efter att ha varit utleasat till Jet Time i Danmark.

Det är alltså de tyngre uppdragen som lyfter West Atlantic medan frakter på under åtta ton fortfarande är ett bekymmer. Trots det fortsätter arbetet på att uppgradera ATP-maskinerna, bland annat med ny instrumentering, EFIS på flightdeck.  Även de två CRJ-200 uppgraderas med större lastdörr och ska framför allt användas för transporter med höga krav på snabbhet och tidspassning.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

VD:s C.V.
Skrivet av Challe, 2017-06-12 15:04:19
Hmm, Fredrik Groth. Var det inte han som var inblandad i Mega-debaclet på Maldiverna?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev