Skriv ut  

Regeringen tar nästa steg mot en flygskatt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 juni 2017
Trots att majoriteten i riksdagen är emot och åtta av tio remissinstanser har sagt nej, så går regeringen vidare med förslaget att införa en flygskatt. Både SAS och Norwegian varnar för att flyglinjer kommer att flyttas från Sverige till Oslo och Köpenhamn.

Det mesta pekar nu mot att det införs en flygskatt i Sverige. Regeringen beslutade idag att skicka förslaget om en tredelad flygskatt vidare till lagrådet. Det är sista steget innan förslaget sedan kan lämnas vidare till Riksdagen för beslut. Det väntas ske i samband med budgetpropositionen för 2018 eftersom regeringen valt att ”gömma” skatten i budgeten. Den går alltså inte att rösta på som ett enskilt förslag utan i så fall måste hela budgeten ifrågasättas. Det gör regeringen eftersom motståndet i riksdagen är kompakt och en majoritet av partierna är mot skatten. 

– Det är ett häpnadsväckande sätt att hantera en fråga som fått en så massiv kritik. Man kör helt enkelt över riksdagen med ett beslut som till och med regeringen själv vet att den inte ger någon miljöeffekt, säger Anna Wilson, generalsekreterare för branschföreningen Svenskt Flyg.

BRA, SAS, Norwegian och merparten av flygbolagen som verkar i Sverige har räknat på hur mycket skatten kommer att kosta och för samtliga flygbolag handlar det om hundratals miljoner som troligen inte kan tas ut av passagerarna. Skatten är så utformad att det är flygbolagen som ska betala in hela summan till statskassan. Hur de sedan väljer att kompensera sina utgifter bestämmer de själva. 

Enligt beräkningar som gjorts i andra länder där skatten införts, går det att ta ut hälften av summan på biljettpriset, resten måste flygbolagen själva stå för, annars äventyras konkurrenskraften. 

– Vi ska betala in 200 miljoner till kassan och räknar med att behöva stå för 100 av dem själva, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på BRA. Det gör att vi nu skjuter på leveransen av våra nya C-series från Bombardier. Vi måste först se hur skatten slår mot verksamheten innan vi kan gå vidare med att förnya jet-flottan. 

SAS har redan levt med den flygskatt som infördes i Norge för ett år sedan. Där har ett flertal linjer lagts ner och på andra har antalet frekvenser reducerats. När konsekvenserna nu visar sig har beslutsfattarna vaknat upp.

– Typiskt nog har politiker över hela landet nu börjat frånsäga sig ansvaret för det förhastade beslutet att införa en flygskatt, säger Knut Morten Johansen, informationschef på SAS i Norge.

Liknande erfarenheter har Norwegian som tillsammans med SAS påpekat att de nu måste se över hur nya linjer etableras till och från Sverige. Det gäller framför allt långlinjerna eftersom de har den högsta skattebelastningen på 430 kronor per person som reser från Sverige. Det pekar på att Oslo, där skatten stannar på 80 kronor per biljett oavsett resmål och Kastrup där det inte finns någon skatt över huvud taget, gynnas om flygbolagen påbörjar en omflyttning av de interkontinentala linjerna. 

– Införande av en flygskatt är ett extremt dåligt förslag och bidrar inte heller till minskad klimatpåverkan eftersom planerade linjer bara flyttar någon annanstans. Globala problem kräver globala lösningar, inte en nationell flygskatt. Det är motsägelsefullt att regeringen å ena sidan vill göra Arlanda till stort nav med många långlinjer och ökad tillgänglighet samtidigt som man vill införa en flygskatt som får rakt motsatt effekt, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

En femhundring
Skrivet av Fakta, 2017-06-13 17:54:32
Håller med om att flygskatten är inget annat än att hålla MP om ryggen. Men jag har svårt att förstå att en prisökning om 500 kronor eller hälften på en interkontinental flygbiljett skulle få folk att avstå från att resa eller resa mindre. Flygbolagen har ingen skyldighet att fixera biljettpriser. Dom åker upp och närhelst de vill, och kan ändra närhelst de vill. Dom kommer att höja.
Anmäl inlägget
Svar till Greger G
Skrivet av Andreas, 2017-06-12 10:56:41
Läs på? Jo, tack. Flygskatterna i de tre länder du nämner gäller för resa som börjar i landet, inte för passagerare som transfererar via landet till/från t.ex. Sverige.
Anmäl inlägget
Utmärkt
Skrivet av Tom, 2017-06-12 08:47:05
Vem bryr sej om att det kommer kosta max en femhundring mer per resa?? Att flyget ska vara helt skattebefriat är en väldigt konstig tanke. Det är ingen rättighet att flyga, men gemene man tycker ju att man är misslyckad om man inte får genomför 6 weekend resor och 2 långflygningar per år
Anmäl inlägget
Preclearance
Skrivet av Pilot, 2017-06-12 08:24:07
Hur många miljoner satsades i preclearance? Med denna flygskatt så uteblir expansionen och det är pengar kastade i sjön.
Anmäl inlägget
@Greger
Skrivet av Diavel, 2017-06-11 23:22:12
Kanske klarar man en flygskatt i UK, och Tyskland, därför att dessa länders befolkning inte är helt sönderskattade, som i vårt socialistiska paradis. I Norge drar olika flugbolag ner på trafiken. Läs på själv!
Anmäl inlägget
Ett totalt skattetryck som är perverst
Skrivet av UFO, 2017-06-11 22:05:42
Vi medborgare i Sverige som gör rätt för sig via skatten är under attack från galna politiker. Det finns ingen rim och reson med någonting längre. Socialdemokratin och miljöpartiet har tappat alla proportioner. Sedan sitter Alkiansen och GÖR INGENTING pga Decemberöverenskommelsen som fortfarande är i full sving. Vad gör då den svenska väljaren? Jo han gör som han blir tillsagd i vanlig ordning.Betalar.....
Anmäl inlägget
Gnäll bara gnäll
Skrivet av Greger G, 2017-06-11 10:57:22
Framgångsrika och framåttänkande länder som Tyskland, Norge och UK har redan infört flygskatt. Alla dessa länder har antingen liberala eller höger/moderatregeringar. Varför gnäller ni inte på dessa länders regeringar? Många svenskar flyger via Tyskland eller via UK när dom reser och de gör detta trots att de har flygskatt som är högre än den svenska. Läs på och sluta gnälla!
Anmäl inlägget
"Miljöförbättring"
Skrivet av Skeptikern, 2017-06-10 07:33:23
Om dom nu inför den här flygskatten så kommer nog inte enda krona av den att användas i miljöförbättrande syfte. Vi vet alla vad pengarna behövs till. Men det är man för fega för att säga rakt ut. Man kommer att skatta sönder svenskarna till slut för att kunna fortsätta att vara en humanitär stormakt.
Anmäl inlägget
Godnatt Sverige!
Skrivet av Diavel, 2017-06-10 02:20:48
Inga nya långlinjer om dårarnas skatt blir verklighet.Däremot kommer båda SAS och Norwegian att reducera trafiken på Sverige, och troligen Ryanair också. Sveriges genom tiderna mest inkompetenta regering kan inget annat än att se till att höja alla skatter, och införa nya. Ingen framgångsrik person vill bo i Sverige. Landet för offentligt anställda och bidragstagare .
Anmäl inlägget
Helt rätt skatt
Skrivet av Gabriel, 2017-06-09 23:53:26
Jag betalar skatt för varenda mil i min bil. Varför ska flyget slippa undan? Skitigast av alla trafikslag och 99% nöjesresande. Weekendresor till NY för att köpa ny handväska. Varsågoda och betala
Anmäl inlägget
Decemberöverenskommelsen var en katastrof
Skrivet av MH, 2017-06-09 22:34:44
MP styr och ställer. Alliansen kan inget göra för att man är under kollaps. Sveriges ENDA oppositionsparti är sorgligt nog SD
Anmäl inlägget
Tandlöst
Skrivet av Bo Wilhelmsson, 2017-06-09 20:25:32
Precis som kemikalieskatten, det ger inget annat än nya skattepengar som täcker upp att vi i andra änden tappar konkurenskraft i ex norrland och därigenom mknskade skatteintäkter. Det bryr de sig inte om.
Anmäl inlägget
Avsätt den regering nU
Skrivet av Andreas , 2017-06-09 14:34:59
skatt på skatt på saktt . Alla som tjänar pengar flyr landet . De ända som blir kvar är flyktingar på bidrag, pensinärer och offentligt anställda.
Anmäl inlägget
Ett fyraprocents parti...
Skrivet av ABC, 2017-06-09 09:48:05
Ett fyraprocentsparti tillåts diktera villkoren och ingen, absolut ingen vågar göra någonting åt det. Skamligt att vissa av dessa dessutom ha fräckheten att kalla sig oppositionspartier trots att de uppenbart har bruna tungor.
Anmäl inlägget
Fluygskatt
Skrivet av Röret, 2017-06-09 09:03:01
Sverige ska leva med flygskatt hur Norrland kommer att
få sämre kommunikationer med skatten tågen tar ca.
12 timmar från Luleå till Stockholm flyg ca. 2 timmar.
Lång resor ska vi inte ha råd att åka med. Jag är pensionär
och åker utomlands en gång om året. Det blir för dyrt.
Man får väl stanna hemma.
Anmäl inlägget
Flygskatt
Skrivet av Konsekvent, nej tack, 2017-06-09 08:34:33
Näringsdepartement vill satsa på Arlanda och skjuter till 250 Mkr för att bygga en flygplats i Sälen medan Finansdepartementet vill minska flygandet med en skatt. Att vara konsekvent är tyvärr en bristvara.
De flesta verkar vara mot flygskatten men oppositionen är tyvärr helt handlingsförlamad.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev