Trenden bland flygbolagen är tydlig: efterfrågan på premiumsäten ökar. De nya kabinerna på SAS senaste A330 är anpassade efter det och nu ökar också Norwegian kapaciteten på de efterfrågade stolarna på långlinjeflygningarna ut från Stockholm. Det sker genom att flygprogrammet från sommarsäsongen 2018 uppgraderas från den mindre Dreamlinern B787-8 till enbart B787-9. I sig ger det en ökning av antalet stolar från 291 till 344 stolar: 32 premium och 259 economy i B787-8 till 35 premium och 309 economy i B787-9. Det ger en total kapacitetsökning på cirka 15 procent på de fem linjer som Norwegian i dagsläget flyger ut från Arlanda, Bangkok, Fort Lauderdale, Los Angeles, Oakland och New York.
För att följa den allmänna trenden med en växande efterfrågan på högre komfort, gör Norwegian dessutom en förändring av kabinen på de Dreamliners som ska levereras från 2018. De 11 Boeing 787-9 som då ska fasas in i flottan utrustas med 56 stolar i premiumkabinen. Samtidigt minskas economykabinen till 282 stolar.
Ytterligare ett sätt att möta den ökande efterfrågan på långlinjerna, både i premium och economy, skulle kunna vara att ta in den nyligen provflugna B787-10 i flottan. Den har ett teoretiskt max antal stolar på cirka 440 och även plats för mer frakt. Men det sker på bekostnad av räckvidden som är 2 200 kilometer kortare än B787-9. Därför har Norwegian hittills inte gjort några beställningar på Boeings senaste version av Dreamlinern. Fokus i den kommande utvidgningen av långlinjenätet ligger på distans och mindre på antalet stolar ombord. Det visar bland annat den kommande satsningen på trafiken till och från Argentina.
Hur utvecklingen av nya långlinjer från Sverige ser ut beror bland annat på två faktorer, den kommande flygskatten och pre-clearence på Arlanda.
Det finns 3 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Moderne
Skrivet av Leif, 2017-06-15 15:45:31
Norwegian har nye moderne Dreamliners, med bedre plass enn på de gamle SAS flyene. Sardinburken finner du på SAS go, eller hva de kaller det for noe.
|
|
Varför
Skrivet av Diavel, 2017-06-13 00:44:13
blir det bättre komfort av att byta B787-8 med B 787-9. Det är väl fortfarande samma sardinburks konfig på Norwegian, eller hur, i allafall på ekonomi klass, eller vad Norwegian nu kallar det för.
|
|
787 Norwegian
Skrivet av Mr €, 2017-06-12 10:18:56
Tror 787-10 skulle passa Norwegian väl på många rutter men de är troligtvis ganska dyra. Men då 787-8 leasarna går ut kan de passa väl att byta in dem till -10'or om inte nya 797 blir mycket billigare att flyga över Atlanten med de troligtvis inte tillgängliga förrän 2025
|
|