Skriv ut  

Efter flygskatten – nu vill regeringen satsa på biobränsle

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 juni 2017
Först beslutade regeringen att införa flygskatt. Nu vill man utreda hur flygbolagen ska förmås att använda mer biobränsle. Dessutom har regeringen ändrat i flygskattesatserna: Nu blir det mindre skatt på resor till USA.

Förslaget om flygskatt ligger just nu hos lagrådet som ska granska utformningen innan det kan bli verklighet. Går det igenom som en del i regeringens budget är tanken att det ska träda i kraft den 1 april 2018. Alldeles för kort tid att förbereda sig på, menar Anna Wilson, generalsekreterare på Svenskt Flyg. 

– Det understryker att det hela enbart handlar om en flygbolagsskatt och inte en miljöskatt. Flygbiljetter säljs med lång framförhållning och det blir svårt för flygbolagen att komma i efterhand och kräva ut skatten när biljetten redan är betald, säger hon till Flygtorget. 

Samtidigt som beredningen av flygskatten pågår meddelade klimatminister Isabella Lövin att regeringen nu ska tillsätta en utredning som ska undersöka hur flygbolagen ska kunna tanka mer biobränsle. Det är ett initiativ som Svenskt Flyg tycker är bra men som ändå skapar en del frågetecken.

– Varför kom skatten först och utredningen sedan. Det borde ju vara tvärtom. Flygbolagen tar redan ett stort ansvar och investerar i nya bränslesnåla motorer och gör försök med biobränsle. Det är det vi ska uppmuntra men skatten kommer att försena den omställning som branschen redan håller på med. Jag hoppas också att flygbranschen blir delaktig i den utredningen, säger Anna Wilson.

– Fokus måste ju vara att minska utsläppen och samtidigt fortsätta att resa. Hur ska vi annars förstå ambitionen på att göra Arlanda till den största hubben i Skandinavien och locka hit fler flyglinjer. 

Den typen av intressekollisioner verkar redan ha uppstått i regeringen. I de olika skattenivåer som finns i förslaget: 80 kronor för inrikes och inom EU, 280 kronor i övriga Europa och 430 kronor för interkontinentala flygresor, bland annat till USA. Men nu har regeringen placerat USA och Kanada i 280-kronorsnivån. Det gör att en passagerare som flyger till Los Angeles, 8 875 km från Stockholm, betalar mindre skatt än resenären som flyger den kortare sträckan till Hong Kong eller Bangkok. Även Turkiet har placerats om och tillhör nu EU-gruppen och resenärer dit betalar alltså bara 80 kronor i skatt.

– Beslutet är helt godtyckligt och ologiskt och bör ifrågasättas. Detta är inte likhet inför lagen.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hu, så hemskt!
Skrivet av Tyko, 2017-06-19 12:10:26
Det kommer alltså att kosta mig 80 kr mer att flyga från Stockholm till Aten, Malaga eller Umeå.
Ock-ock-ock!
Stackars mig och stackars flygbolag!
Det blir nog en fullständig kollaps!
Anmäl inlägget
Ännu ett bevis
Skrivet av Diavel, 2017-06-17 03:21:23
på att den här regeringen är fullständigt befriat för intelligens och kompetens
Anmäl inlägget
Scandinavias biggest Airport?
Skrivet av Sean, 2017-06-16 06:41:01
The government needs to realize that they can ether have the tax or the biggest and best connected airport in Scandinavia, but they cannot have both!! Even though Arlanda is growing 3 times as fast as the other airports in the region, it will never become a leading airprot with this tax, seeing how airlines are responding. Does the government really think that foreign airlines will invest in arlanda when Arlandas very own SAS is threatening to downsize if a tax is introduced?
Anmäl inlägget
Slopa
Skrivet av Pilot, 2017-06-15 11:02:43
Eller så slopar vi hela skiten.
Anmäl inlägget
Bio JET A-1 och biobränsle
Skrivet av Mr €, 2017-06-15 10:40:01
Staten kommer snabbt komma i konflikt med kommunerna som vill använda hushållsavfall som de har monopol på i Sverige och bio bränsle till sina värmeverk där de har monopol på fjärrvärme/kyla och samma råvara används för tillverkning av bio JET A-1 tex av Fulcrum Bioenergy och andra. Så man kommer bränna projektpengar och sedan tvärstanna när kommunerna kommer klagande med morgonflyget till Bromma.
Anmäl inlägget
Likhet inför lagen...?
Skrivet av Wille, 2017-06-15 09:57:59
Vad sjutton menas med "Detta är inte likhet inför lagen"?
Anmäl inlägget
Utöka innehållet
Skrivet av Läsare, 2017-06-15 09:56:19
Hej Flygtorget,
För att ge oss läsare intrycket att det ni ägnar er åt är seriös journalistik vore det utmärkt om ni här hade sökt en kommentar också från regeringens sida, och alltså inte bara från branschorganisationen. Här ges inget utrymme att förklara bakgrunden till flygskatten, tycka vad man vill om denna.

Utöver det känns det sista citatet lite lösryckt. Vems är det?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev