Skriv ut  

Nya EU-regler gör att svenska flygplatser kan pusta ut

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 juni 2017
Lättare att investera, men fortsatt risk för granskning av EU-kommissionen. De nya reglerna för stöd till flygplatser är ett steg på vägen. Men ännu kan inte de fristående flygplatserna i landet pusta ut.

EU har tidigare jagat några av de svenska regionala flygplatserna. Det är de offentliga bidragen från de kommuner där de ligger som, enligt kommissionens sätt att se det, innebär en osund konkurrens. De case som ligger till grund för bestämmelserna bygger på situationen nere i Europa där relativt stora regionala flygplatser nära varandra har fått skattepengar för att sänka sina avgifter och därmed konkurrera ut en annan närliggande flygplats. 

– Frågan är ju bara vilken konkurrens som uppstår i de norrländska skogarna? Sverige är glesbefolkat och det land inom unionen som har längst avstånd. Många gånger är flyget det enda realistiska transportsättet för att medborgarna ska kunna ta sig till huvudstaden eller ut i världen. Det gör att huvuddelen av Sveriges regionala flygplatser är beroende av offentligt driftstöd, säger Peter Larsson, vd för Svenska Regionala flygplatser till Flygtorget. 

Nu verkar det också som att EU mildrat synen på flygplatser som mottar skattepengar till investeringar och drift. I de nya reglerna är det fritt fram att göra investeringar i en flygplats upp till tre miljoner passagerare årligen. Det finns idag inga flygplatser utanför Swedavia som når över den gränsen.

– På den punkten är det en tydlig förbättring, fortsätter Peter Larsson. 

Men när det gäller driftbidragen, de årliga pengar som är förutsättningen för att hålla flygplatserna igång, är det fortfarande som förut. Den magiska gränsen 200 000 passagerare ligger kvar. Under den behöver flygplatserna bara skriva en deklaration som säger att flygplatsen har ett existensberättigande och sedan lägga dokumentet i den egna byrålådan. Men bland andra Kalmar, Skellefteå och Sundsvall som har över 200 000 passagerare måste skicka in deklarationen till EU som då granskar den och fortfarande har möjlighet att sätta igång en undersökning om flygplatsen behövs och om det offentliga stödet är osund konkurrens. 

– Det är egentligen det allvarliga och innebär i princip att en svensk kommun inte själv får styra över sin egen flygplats utan det gör EU. Att EU nu ska lägga ner granskningen av Halmstad och Västerås, det tror jag när jag ser det. De regionala flygplatserna kan inte pusta ut än. 

De tio flygplatser som ingår i Swedavia berörs inte av EU-reglerna. De ligger under ett statligt bolag och mottar inte, tack vare vinsterna från i första hand Arlanda som sedan håller de minsta bland de tio under armarna, inte några statliga pengar. 

I Finland och Norge ägs alla flygplatser i respektive land av staten genom Finavia och Avinor. Det gör att våra grannländer inte har samma problem med EU-kommissionen. Några röster har höjts för att återförstatliga samtliga flygplatser i landet, något som i ett slag skulle förenkla kontakterna med EU.

– Det kommer att strypa den utveckling som vi sett på de mindre flygplatserna som kunnat bygga upp egna utrikeslinjer sedan de inte längre styrdes från Stockholm. Men visst kan man ifrågasätta att de mindre flygplatserna dagligen flyger in passagerare till stora Arlanda som levererar stora vinster som sedan stannar i Swedavia.  



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norge
Skrivet av Eric, 2017-06-16 14:26:40
Att Norge inte är med i EU kan också bidra till att de inte har samma problem med EU-kommissionen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev