Skriv ut  

Flygbolagen: Kastrup är alldeles för dyrt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 juni 2017
En mjölkkossa för ägarna. En flygplats som tappat kontakten med verkligheten. Kritiken mot de höga avgifterna på CPH ökar. Och flera flygbolag håller igen med att etablera nya linjer.

Köpenhamn har historiskt sett varit störst av de tre skandinaviska huvudstadsflygplatserna. Samtidigt finns en ambition hos framför allt Arlanda att på sikt bli den ledande flygplatsen i Skandinavien. Dit är det fortfarande ett par miljoner passagerare men i maj månad hade både Arlanda och Gardermoen en betydligt bättre tillväxt än Kastrup, 10 procent i Stockholm, 5,5 procent i Oslo och 1,2 procent i Köpenhamn. Sett till antalet passagerare under maj månad minskar gapet till CPH snabbt: 2 584 000 på Kastrup, 2 432 000 på Arlanda och 2 400 000 på Gardermoen.
 
Just nu har dessutom debatten om avgifterna i Köpenhamn tagit ny fart. Faktum är att frågan har blivit så infekterad att den togs upp på det danska Folkemötet som nyligen genomfördes på Bornholm. Men så är också Kastrup inte bara juvelen i kronan i det danska samhället utan också Danmarks största arbetsplats. 
 
Vad kritikerna från i första hand flygbolagen pekar på är att de höga avgifterna skapar en ekonomi som inte i första hand återinvesteras i flygplatsens utveckling, utan blir till utdelning för aktieägarna. Flygplatsen ägs till närmare 58 procent av investerare i Australien och Kanada. De och övriga aktieägare har i år tagit emot en utdelning på 1,2 miljarder kronor. I en flygbransch som plågas av lövtunna marginaler är ett sånt överskott, finansierat av de hårt konkurrensutsatta flygbolagen, direkt stötande. Det gäller SAS som fortfarande är det i särklass största flygbolaget på Kastrup med cirka 38 – 40 procent av all trafik, men även övriga flygbolag protesterar. Det märks bland annat genom att de håller igen på etableringen av nya linjer i Köpenhamn, bland annat till förmån för Arlanda. Ryanair som efter många års tvekan började flyga på Kastrup för ett par år sedan har inte expanderat i den takt som förutsågs. Nu har man dessutom återupptagit trafiken på Malmö Airport, ett stenkast från Köpenhamn. Inte heller Wizz Air och Easyjet växer i samma takt som på övriga flygplatser.
 
SAS uppger att de sedan länge för kontinuerliga samtal med ledningen för flygplatsen men att man ännu inte fått gehör för de två grundläggande kraven: sänkta taxor och förnyad satsning på utbyggnad av infrastrukturen. Kastrup har heller inte, enligt SAS, lyckats förmedla någon hållbar förklaring till varför flygplatsen i det närmaste är dubbelt så dyr för flygbolagen i jämförelse med övriga nordiska flygplatser.

Tabellen är framräknad av SAS och summorna inkluderar samtliga kostnader på respektive flygplats för en internationell flygning med en fullastad maskin av angiven typ. Index baseras sedan på kostnaden i Köpenhamn.  
 
Flygplanstyp Köpenhamn Stockholm Oslo
A320-200 28275:- 18062:- 15518:-
Index 100 64 55
A330E 46223:- 35908:- 26967:-
Index 100 61 46



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygplatspriser
Skrivet av Ronald, 2017-06-20 21:45:41
Hur står sig Landvetter jf med Chp, Sthlm resp Oslo?
Anmäl inlägget
CPH vs MMX
Skrivet av Mr €, 2017-06-20 09:26:18
Satsar man på att göra MMX mera tillgänglig dvs att CPH tåget går förbi MMX och stannar under incheckningen. Börjar CPH tappa trafik i volymer till MMX anpassar de priserna, annars skrattar ägarna hela vägen till banken år efter år...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev