Skriv ut  

Flygbolag i kö för att samarbeta med Ryanair

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 juni 2017
Ryanair blir alltmer likt övriga flygbolag. Nu ska det bli möjligt att flyga genomgående flygningar med transit på någon av Ryanairs hubbar i Europa.

I sig var det en smärre revolution för Ryanair: Nu går det att boka genomgående biljetter hos flygbolaget som tidigare envist hållit fast vi pont-to-point och överlåtit ansvaret att hinna med en transit till flygpassagerarna. Visserligen är det ett första försök som enbart gäller på Fiumicino-flygplatsen i Rom, men signalen är tydlig: Ryanair vill ha mer samarbeten med andra flygbolag. 

Det har länge varit tal om att Ryanair ska flyga in passagerare till Norwegians långlinjer. Enligt meddelanden från båda flygbolagen ska allt vara på plats och det har mest handlat om en del tekniska samkörningar av bokningssystem och liknande. Trots det har det aviserade samarbetet inte blivit skarpt och istället blev spanska Air Europa först ut med ett avtal med det irländska flygbolaget. Det var i slutet av maj som Ryanair började sälja stolar på 20 av Air Europas långlinjer. Passagerare kan därmed flyga till Madrid med Ryanair från någon av de europeiska destinationerna och vidare ut på det interkontinentala linjenätet som Air Europa har. 

Under den månad som feedertrafiken varit igång har olika flygbolag radat upp sig och vill ha egna avtal med Ryanair, meddelar flygbolaget. Från Air Europas sida verkar det hela vara en framgång. Det spanska flygbolaget är inte känt i vida kretsar som ett linjebolag med interkontinental trafik och samarbetet ger en tydlig drivkraft i arbetet på att göra bolaget känt och därmed sälja fler egna stolar.

Det är den hävstången som fler flygbolag vill använda sig av. 

De som nu visat intresse kan dock vara tvungna att vänta. Ryanair vill i första hand gå vidare med Norwegian och Aer Lingus, avtal som båda är i princip klara. För Aer Lingus är det en tydlig fördel med att ha Ryanairs passagerarströmmar in till de egna långlinjerna i Dublin. Norwegian å sin sida har nyligen inrättat en långlinjebas i Rom och kan alltså dra nytta av Ryanair där och det stora nätverk som flygbolaget har inrikes i Italien. Med Alitalia på fallrepet ökar också möjligheterna att locka till sig ytterligare passagerare. 

Vem som egentligen tjänar mest på samarbetet är inte helt klart. Långlinjebolagen får ytterligare passagerare som lätt tar sig fram till avgången men Ryanair har en längre horisont på transitflygningarna för andra bolag. Kan Norwegian, Air Europa och andra lågkostnadsbolag konkurrerar hårdare med de etablerade flygbolagen också på långlinjerna, då försvagas de ytterligare, vilket – enligt Ryanairs sätt att se det – gynnar det irländska flygbolaget för framtiden.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev