Göteborgsbaserade West Atlantic arbetar nu sakta men säkert på att öka jet-kapaciteten och därmed fasa ut vad som i dagsläget är den största ATP-flottan i världen. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
Nu är också fyra nya B737 i fraktversionen på väg in till flygbolaget. Det innebär i sig att West Atlantic bli launch-customer på den helt nya B737-800BCF, Boeing Converted Freighter. De fyra maskinerna leasas från den irländskt-amerikanska flygplansleasingföretaget Gecas, som också var inspiratör för Boeing att ta fram den helt nya fraktversionen av trotjänaren B737. I dagsläget är de fyra maskinerna på plats i Shanghai där de genomgår ombyggnad och uppgradering. Leverans till West Atlantic sker sedan med två maskiner under 2018 och två 2019. Flygplanen utrustas med CFM567B-motorer och har en lastkapacitet på 23,9 ton och en räckvidd på 2 000 nautiska mil.
– Vi är glada över att vara första flygbolag ut med den nya fraktmaskinen. Det ger oss kapacitet att än mer öka de geografiska områden som vi flyger på samtidigt som kapacitet och konkurrenskraft ökar, skriver vd Fredrik Groth i ett pressmeddelande.
De fyra nya flygplanen innebär att jet flottan ökar till sammanlagt 23 maskiner. Sedan tidigare är sex B737-300F, åtta B737-400, två Crj200F och tre B767-200F.
Just Shanghai står också i fokus för West Atlantic när den stora flottan av ATP ska hitta nya marknader. De tyngre uppdragen visar gosa utsikter medan frakter på under åtta ton fortfarande är ett bekymmer. I dagsläget står cirka hälften av de 40 maskinerna parkerade samtidigt som en del av dem uppgraderas med ny avionik. Frågan är var de sedan ska sättas i trafik och i den senaste kvartalsrapporten skriver flygbolaget att en internationell expansion utanför Europa är aktuell.
Det visar sig nu att mycket pekar på Shanghai och flygbolaget undersöker möjligheten att skapa ett fotfäste där för att del av flygfraktsmarknaden i Asien.