Skriv ut  

Sju flygplatser hotade om flygskatten införs

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 juni 2017
En eventuell flygskatt är inte enbart ett problem för flygbolagen. Om den införs riskerar upp mot sju regionala flygplatser i landet att slås ut, visar en ny rapport.

En flygplats, liksom ett flygbolag, har tydliga skalfördelar; fler passagerare som delar på de fasta kostnaderna ger stabilare ekonomi. Å andra sidan ger få passagerare en osäker framtid. Det är grunden för en analys av hur regeringens förslag om en flygskatt kommer att påverka landets flygplatser. Rapporten, ”Flygplatsdöden” är gjord av Stockholms Handelskammare och publicerades igår, ger som namnet antyder en mörk framtidsbild för ett antal av de mindre regionala flygplatserna i landet.

– Hela sju flygplatser hotas av nedläggning om flygskatten införs, säger Fredrik Sand, näringspolitisk expert Stockholms Handelskammare.

I rapporten räknar man med att med mindre än 30 000 passagerare per år måste verksamheten hållas igång med direkt eller indirekt ekonomiskt stöd, till exempel genom den flygtrafik som staten upphandlar varje år och som inte hade klarat sig annars.

– Vi ser också fyra kommersiella linjer som ligger mycket nära gränsen för vad som förefaller vara en kritisk passagerarvolym. Det är Jönköping-Arlanda, Karlstad-Arlanda, Kristianstad-Arlanda och Trollhättan-Arlanda. Med något större resandeunderlag men farligt nära den kritiska nivån för kommersiell trafik finns också linjerna Växjö-Bromma och Örnsköldsvik-Arlanda. De gör dem väldigt känsliga för en minskning av passagerarvolymen, fortsätter Fredrik Sand.

Ytterligare en linje, mellan Kramfors och Arlanda, har ett mycket litet passagerarunderlag. Men den räddas av att Nextjet slingar trafiken från Gällivare och Lycksele till Arlanda, via just Kramfors. De sammanlagt sju flygplatserna är nästan uteslutande inrikesflygplatser: Trollhättan och Kramfors till 100 procent, Kristianstad till 98 procent och Örnsköldsvik till 96 procent. De övriga har charter och enstaka utrikeslinjer som ger ett bredare passagerarunderlag.

Det är framför allt på de här flygplatserna som effekterna av en flygskatt och en minskad flygtrafik, vilket alltså är regeringens målsättning, kommer att synas mest. Ett vikande passagerarunderlag, rapporten räknar med i snitt sex procents minskning av antalet resenärer, gör att flygbolagen minskar antalet linjer och frekvenser. Det är ett tydligt resultat i Norge när flygskatten infördes där för drygt ett år sedan. En så pass stor flygplats som Trondheim tappade tre linjer medan Wideröe, som i första hand flyger på små regionala flygplatser, la ner två linjer och minskade frekvenserna på 14 andra linjer. Dessutom lades flygplatsen Rygge ner. Att de små flygplatserna i Sverige är extra känsliga för ökade kostnader, till exempel i form av flygskatt, skriver till och med regeringen i sitt eget förslag om flygskatten. Konsekvensen av det blir att kommunerna som har ansvar för sina flygplatser får svårt att motivera kostnaderna om linjetrafiken minskar betydligt eller försvinner helt. Att använda skattepengar för att hålla igång en flygplats enbart för chartertrafik är knappast troligt.

Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser, menar att det inte enbart är en sviktande inrikestrafik som hotar de mindre flygplatserna. Bland andra Skavsta, Örebro och Västerås lever uteslutande på utrikestrafik där den föreslagna skatten är 280 kronor, alltså tre gånger så hög som de 80 kronor plus moms som ska läggas på inrikesbiljetterna.

– Vi ska också vara uppmärksamma på att det är de kommunalt ägda flygplatserna som hotas. Inte de tio som ägas av staten genom Swedavia.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Mycket gnäll
Skrivet av Helen, 2017-06-30 08:02:42
Samtidigt som skribenterna på forumet gnäller på flygskatt skinnar Arlanda Express kunderna på 280 kr per enkelresa. De kallar sig dessutom "det mest miljövänliga altrenativet" samtidigt som de har 8-9 % beläggning (!!) över dygnet. Denna skapelse skapad av den "blåliberala sörjan" som gav bolaget 40 års privat monopol verkar vara helt OK. Är det verkligen bättre att betala överpriser till riskkapitalbolag än att betala lite skatt?
Anmäl inlägget
Slag i luften
Skrivet av Magnus B, 2017-06-29 18:52:05
Det handlar inte om huruvida "folk har råd med 80 kr" eller inte, det handlar om att en flygskatt inte har någon som helst bevisad positiv miljöeffekt. Det man åstadkommer är bara att ytterligare belasta en redan hårt ekonomiskt utsatt bransch samtidigt som man riskerar försämrad tillgänglighet. Det är inte direkt så att den här skatten kommer att innebära satsningar på järnväg och bättre tågförbindelser.
Anmäl inlägget
Är inte bara 80 kr
Skrivet av Fredrik, 2017-06-29 14:09:34
80 kr enkelbiljett, men om man skall flyga tillbaka blir det ju 160 kr, likadant med alla de andra siffrorna, folk reser ju t o r, eller hur kommer man tillbaka och är det ingen skatt på den biljetten? Från vad jag kan läsa så är det 80 kr per enkelbiljett så den totala skatten inrikes blir ju 160 kr och likadant för utrikes biljetter.
Anmäl inlägget
"Greger Arg"
Skrivet av Helen, 2017-06-29 12:17:42
Den blåliberala sörjan i Norge verkar ha tagit samma kloka beslut och inte klagar du på dem.....
Anmäl inlägget
Nonsens att ingen har råd med 80 kr extra
Skrivet av Bertil, 2017-06-28 23:03:16
Det är ju löjligt att tro att folk inte skulle ha råd att betala en flygskatt på 80 kr på en inrikesbiljett. När bensinen går upp är det ingen som skriker. Handelskammaren är inte direkt någon opartisk utredare utan talar i egen sak med siffror som bara är gissningar utan verkligt underlag.
Anmäl inlägget
Så går det...
Skrivet av Greger Arg, 2017-06-28 13:50:37
när man låter den röd/gröna sörjan styra vårt rike! Med tanke på hur man röstar i glesbygdskommunerna så får de väl dock skylla sig själva!
Anmäl inlägget
Faktafel
Skrivet av Erik, 2017-06-28 13:36:44
Det finns två fel i artikeln:

1. Från Trollhättan går flygen till Stockholm Bromma, inte Arlanda.
2. BRA flyger charter till Pula från Trollhättan, så flygplatsen är inte en inrikesflygplats till 100%.
Anmäl inlägget
Alldeles utmärkt
Skrivet av Niklas, 2017-06-28 11:15:46
Det är alldeles utmärkt att olönsamma flygplatser läggs ner. En ren besparing för de kommuner som tvingas skjuta till pengar år efter år. Klarar de inte en flygskatt om 280 kr så ska de inte existera.
Anmäl inlägget
Man skojjar
Skrivet av Handel, 2017-06-28 10:29:48
Stockholms Handelskammare är en lobby organisation och har vid ett flertal tillfällen publicerat rapporter med grova fakta fel. Allt för att nå den slutsats som man är ute efter. Trovärdigheten för denna organisation är noll. Man vill bara främja sina egna syften
Anmäl inlägget
Det hänger inte på 80 kronor
Skrivet av Realist, 2017-06-28 10:08:13
Om flygplatser läggs ner beror det på helt andra saker än en skatt på 80:-.

Det finns flera flygplatser som förlorat reguljär trafik långt innan någon skatt var på tal.

Bättre vägar och tågförbindelser konkurrerar hårt på kortare sträckor.

Det fanns en tid då man kunde flyga reguljärt Arlanda - Gävle/Sandviken och Arlanda - Örebro. Tåg och biltrafik har konkurrerat ut flyget trots avsaknad av flygskatt.


Anmäl inlägget
Suck!
Skrivet av Eric, 2017-06-28 09:36:27
Kan hålla med om att linjen Trollhättan-Arlanda ligger nära den kritiska nivån, särskilt som linjen inte finns!

Som vanligt finns det både fakta och stavfel i era artiklar. När jag påpekat det innan har svaret blivit total censur av mina kommentarer. Förväntar mig inget annat denna gång!
Anmäl inlägget
Regeringen
Skrivet av Diavel, 2017-06-28 01:26:35
bryr sig inte om folk som inte bor i antingen Stockholm, Göteborg eller Malmö. Så enkelt är det..
Argumentet med att man kan resa med tåget i stället håller absolut inte, varken när det gäller tid eller pris.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev