De gångna årens försiktighet är som bortblåst. Nu satsar Easyjet stort på Sverige och framför allt Arlanda. Under våren tillkom ett antal linjer, bland annat Luton och Milano som premiärflögs samma dag i april. Nu upprepar flygbolaget det tilltaget och startar i höst två nya linjer med bara en dags mellanrum.
– EasyJet är ett av Europas största flygbolag och deras etableringstakt på Arlanda är naturligtvis mycket glädjande. På mindre än ett år har de startat fem direktlinjer från Stockholm. Det ger självklart fler alternativ för svenska resenärer, men gör det även möjligt för både turister och affärsresenärer att resa hit på ett smidigt sätt, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.
De två nya destinationerna är Bristol i Storbritannien och Basel i Schweiz. Easyjet har egna baser på båda platserna och flyger alltså turnaround till Stockholm från respektive flygplats.
– Vi kan flyga från vilken av våra 28 baser som helst till Sverige. Det avgörs av vad vi tror om marknaden för en ny linje. Den behöver inte vara stor i början, vi kan börja försiktigt men en flight i veckan och sedan öka. Det viktiga är hur potentialen ser ut, sa Neil Slaven, commercial manager på Easyjet till Flygtorget tidigare i år.
När de nya linjerna är igång har Easyjet sju rutter på Sverige, att jämföra med bara en för mindre än ett år sedan: Lyon, Geneve, Luton, Milano, Bristol och Milano till Arlanda och så vintertrafiken från Gatwick till Åre-Östersund. Varken Bristol eller Basel har sedan tidigare trafik från Arlanda vilket innebär att Easyjet blir ensamma på sträckorna.
För Arlanda innebär de nya linjerna att lågkostnadsbolagen nu fått fästa på flygplatsen. Det var tidigare tunnsått med de flygbolagen men nu ökar de i antal, bland annat sedan WOW Air flyttat sina flygningar från Västerås. I princip saknas nu bara Ryanair och Wizz Air. De båda har tagit steget in på Landvetter i Göteborg men det finns ännu inga signaler på att de tänker flytta trafik från Skavsta.