Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Nytt operativt center har koll på hela Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 juli 2017
Juni månad var inget undantag, passagerartillväxten på Arlanda fortsätter. Nu finns ett helt nytt operativt center på flygplatsen där alla funktioner som tidigare var utspridda nu har samlats.

Arlanda har vuxit successivt genom åren sedan den blygsamma invigningen 1959 och trafikstarten året därpå. Det har bland annat inneburit att de olika verksamheterna är utspridda på olika håll inom det stora flygplatsområdet, en situation som i takt med de ökande flödena blivit allt svårare att hantera. De senaste siffrorna från Swedavia visar att antalet passagerare ökade med 12 procent jämfört med förra året.

– Vi har diskuterat situationen i många år om hur vi ska kunna samla olika funktioner på ett och samma ställe, säger Lena Rökaas, operativ chef på Arlanda till Flygtorget.

Det är nu gjort. Härom veckan invigdes, utan särskilt mycket stoj och uppmärksamhet, ett OPC, operativt center på Arlanda. Den nya sambandscentralen är placerad i anslutning till flygledartornet och där har man nu samlat alla väsentliga funktioner på en plats. Sammanlagt är det tolv olika funktioner, från rangering av flygplan och bagagehantering till koordinering av snöröjning och säkerhetsarbetet som leds från centralen. Det gör att närmare 150 personer på ett eller annat sätt engageras i arbetet där.

– Det ger oss minutkoll på vad som händer runt om på Arlanda och gör att vi kan fatta snabba beslut när det behövs och alla har samma information och så att säga talar samma språk. Vi blir också mer proaktiva och kan förhoppningsvis undanröja problem innan de ens har uppstått.

OPC är bemannat dygnet runt och tre gånger per dygn sker en genomgång av hur verksamheten fungerar på flygplatsen. Målsättningen är att det samlade arbetet bakom kulisserna ska ge bättre service för både passagerare och flygbolag. Responsen har också varit klart positiv från både handlingbolag och flygoperatörer som bättre punktlighet och smidigare flöden under tiden på flygplatsen.

Den operativa centralen är den första av sitt slag i Norden medan inspirationen har hämtats från några av de större flygplatserna i Europa, bland andra El Prat i Barcelona men framför allt från Heathrow.

Det viktiga nu är att få igång verksamheten på allvar och hitta de rutiner som behövs.

– Det här är ett jättelyft för Arlanda och kommer att underlätta den volymtillväxt som vi har. Samtidigt finns mycket kvar att göra när vi bland annat ska lära oss att hantera all den information som strömmar in här och hur den ska värderas.





   Skriv ut   Tipsa en vän
Babcock
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev