Skriv ut  

Primera byter från Boeing till Airbus på nya långlinjerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 juli 2017
Åtta nya Airbus A321 blir flottan som ska starta trafik mellan Europa och USA. Till skillnad från de stora konkurrenterna, bland andra Norwegian och WOW Air har Primera ingen egen matartrafik till de tre baser i Storbritannien och Paris som nu ska byggas upp.

Primera lämnar nu det tidigare fokus som legat på traditionella charterflygningar för nordiska researrangörer. Istället ska ett eget linjenät byggas upp, dels i Europa, dels för transatlantiska flygningar. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.

Nu klarnar de planerna och till skillnad från tidigare uppgifter blir det inte Boeingmaskiner utan nya Airbus A321neo som ska användas. Vad den omsvängningen beror på är oklart, liksom vad som hänt med det avtal som fanns med Air Lease Coporation där flygbolaget skulle leasa 20 nya B737MAX9. I dagsläget har Primera, enligt den egna hemsidan, en Boeingflotta med två B737-700 och sex B737-800, merparten av dem registrerade i Lettland. De nya, sex A321neo och två A321LR, ska dock registreras i Danmark.
 
Linjenätet innefattar dock inte Skandinavien utan liknar mer den som Norwegian bygger upp och Primera följer alltså trenden att använda single-aisle-maskiner på den fortsatt växande marknaden för trafik över Atlanten. Enligt de första tidtabellerna är det Birmingham, London Stransted och CDG i Paris där linjerna etableras. Alla tre får från juni nästa år daglig trafik till Newark och fyradagarstrafik till Boston.

Det gör att Primera nu ger sig in i konkurrensen med bland andra Norwegian och Wow Air. Men till skillnad från de två flygbolagen har Primera i nuläget ingen egen trafik till de tre flygplatserna utan ska förlita sig på de marknader där man väljer att etablera sig. Det blir ett traditionellt lågprisupplägg med lockpriser kring 100 dollar enkel väg och en premium-klass för dem som är beredda att betala lite mer. Flygplanen utrustas däremot inte med något underhållningssystem ombord. Tidtabellen visar att det är kvällsavgångar för samtliga flighter från Europa. 

Stansted Airport välkomnar satsningen som innebär att flygplatsen nu får tillbaka linjetrafik på USA för första gången sedan 2008. Även i Birmingham är det en välkommen nyhet. Nyligen drog United in den egna linjen från New York efter tjugo års närvaro men den ersätts alltså med Primeras nya linje.

Det är andra gången som flygbolaget lanserar långlinjeplaner. År 2014 fanns ett tillstånd från både DOT och amerikanska FAA att flyga linjetrafik från EU till USA. Även föregångaren till Primera, Jet X, flög långlinjer på Asien med inhyrd kapacitet från Icelandair. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Knepigt upplägg
Skrivet av Acorn, 2017-07-26 20:11:24
Som helt okänt bolag i både Storbrittanien och Frankrike blir det mycket svårt att få fotfäste speciellt om man bara flyger 1 el 2 gånger dagligen. Eventuellt kan man fylla flygen men initiallt bara med extremt låga priser. Om man klarar lönsamhet får väl framtiden visa.
Anmäl inlägget
Primeras maskiner
Skrivet av Fredrik, 2017-07-25 12:12:10
De kommer att flyga Boeing (2019) inom Europa och Airbus till Usa. Inget som har hänt med avtalen, kanske reportrarna skulle kolla mer noga innan de skriver om ´´planer´´ de inte känner till.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev