Skriv ut  

ACR återöppnar flygledningen på Säve

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 juli 2017
Samhällsflyget är kvar på Göteborg City sedan stängningen. Nu har den verksamheten ökat så mycket i omfattning att flygledningen måste återbemannas.

Göteborg City Airport stängde när flygplatsen var på väg att spränga miljonvallen: sista året reste 800 000 passagerare med i första hand Ryanair och Wizz Air genom Göteborgs lågkostnadsflygplats. När den tunga flygtrafiken lämnade, flyttade även flygledningen ut i slutet av 2016 och Transportstyrelsen ändrade verksamheten till en icke-kontrollerad flygplats med fokus på samhällsflyg och allmänflyg. 

Numera ägs Göteborg City, som återtagit det gamla namnet Säve flygplats, av byggkoncernen Serneke Group. Ambitionen är att behålla den nuvarande flygverksamheten och komplettera den med dels fordonsutveckling med testbanor, laboraturium, försäljning och bilprovning, dels ett upplevelsecentrum där flygsamlingen Aeroseum ingår.

Samhällsflyget, bland annat polis, ambulansflyg, räddningstjänst och sjöfartsverkets flygverksamhet har dock ökat så mycket i omfattning att Säve åter behöver flygledning. 

Det uppdraget har nu gått till ACR som i dagarna skrivit under ett fyraårigt avtal som innebär att tornet ska vara bemannat sju dagar i veckan mellan 08 – 22. Det kräver sju till åtta flygledare och är ett av de mer omfattande uppdragen bland de 14 flygplatser som idag anlitar ACR.

- Vi ska nu rekrytera ett antal flygledare till ett av Sveriges mest attraktiva flygledarjobb. Tillsammans får de ansvaret att bygga upp den viktiga flygtrafiktjänsten på Säve igen och bemanna kontrolltornet som har varit stängt sedan årsskiftet, säger ACRs VD Wilhelm Wohlfahrt.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Kapitalförstörelse
Skrivet av Donsö, 2017-07-30 18:36:23
Säve Flygplats var en suverän alternativ flygplats till Landvetter. Förutom räddning, polis, taxiflyg och flygklubbar, så var Säve ett bränslealternativ för den tyngre flygtrafiken.
I och med att Landvetter har endast En bana så tvingas alla flyg till Landvetter idag bära bränslereserv till öppen flygplats mycket längre bort, typ Ålborg i Danmark.
Sveriges andra största stad stänger ner sin enda vetttiga reserv till Landvetter. Skrämmande!
Anmäl inlägget
Lilla söta LFV...
Skrivet av Nec, 2017-07-29 16:45:29
Vad har artikeln med fjärrstyrning att göra? Den handlar om en upphandling av ett kontrakt där LFV inte ens var inbjudna att delta. Ni i LFV är så inrutade i er lilla rts-bubbla att ni tror det är det enda som existerar i världen. Möt verkligheten istället, de enda kontrakt ni kommer få är de som enligt lag måste anlita er. Sluta smutsa ner alla trådar med oväsentligheter, ni är inte hela världen.
Anmäl inlägget
Vem skall betala?
Skrivet av BoF, 2017-07-29 14:48:25
Klubbarna tog ut en avgift per start, Swedavia en annan hur blir det nu?
Anmäl inlägget
ACR - det bästa som hänt branschen
Skrivet av Kalle , 2017-07-29 12:17:26
Vi kommer se mer av detta bolag. Jag hoppas/tror fortfarande att Swedavia kan hamna hos ACR. Varför ska statens kommersiella bolag undanhållas konkurrens? Gynnar antingen flygbolag eller passagerare. Mikael Damberg bör fråga Swedavias vd hur han vill ha det. LFV kan operera FM flygplatser, inte heller detta nödvändigt. LFV kan utveckla RTS och sälja in detta koncept till som är beredda att offra sin lokala flygtrafiktjänst.
Anmäl inlägget
re:anonym
Skrivet av Jätte anonym, 2017-07-28 15:27:36
De större flygplatserna lämpar sig bäst för RTS ex Arlanda, Landvetter och Bromma. Där är trafiken väldigt uppstyrd. Titta bara på Budapest flygplats som snart körs som RTS (ej SAAB:s teknik). Arlanda + Bromma skulle med fördel skötas från Sundsvall t.ex.
Anmäl inlägget
Vem ska betala för RTS?
Skrivet av Eva, 2017-07-28 00:04:40
Nu när Anna Johansson och Anders Ygeman är borta från spelplan. Vem ska då motarbeta konkurrens och traditionell flygledning? Typiska S-politiker som inte tar ansvar när det gäller. Tack och hej!
Anmäl inlägget
Säve ska ha fjärrstyrd flygtrafikledning
Skrivet av Anonym , 2017-07-27 21:56:39
Säve och alla andra svenska småflygplatser ska ha fjärrstyrd flygtrafikledning.
Anmäl inlägget
Ref Wille Wållframtroll
Skrivet av Eva, 2017-07-27 20:26:23
Verkar som någon är väldigt avundsjuk på Wille och ACR? Eller är det okunskap och ovilja till att anpassa sig till omvärlden. Själv tycker jag synd om alla "unga" flygledare och blivande kollegor som måste förhålla sig till äldre kollegor. Alla naiva kollegor som väntar på tidig pension och har väldigt bra villkor. Röstar ni på S, V och MP så lär robotarna snart ta över. ??
Anmäl inlägget
Hur gick det för regeringen?
Skrivet av Kålle, 2017-07-27 19:56:55
Johansson, Ygeman m fl döljer information. LFV likaså om RTS mm. Sverige ska vara glada över att bolag som ACR finns. Kollektivavtal är förlegat och snart historia inom alla branscher. Hoppas Willes lakejer fortsätter på detta och andra forum. Annars har vi inga flygledare i framtiden. Bara LFV/SAAB robotar som ska styra svensk flygledning.

Inget jag föredrar!!!!
Anmäl inlägget
Skitsnack
Skrivet av Wille Wållframtråll, 2017-07-26 23:17:52
Käre nån! Hur många små nättroll har ACR i fabriken?

På vilket sätt har ACR utvecklat flygtrafikledning förutom att försämra arbetsvillkor och att strunta i kollektivavtal? Ingen som kontrakterat ACR har hävdat att LFV gjort ett dåligt jobb, vilket Willes små nättroll gärna framhärdar.

Att samhällsviktiga funktioner bör behållas i statlig regi, utan inblandning av vinstintresse, är högst aktuellt i dagarna. Fråga S+MP-regeringen...
Anmäl inlägget
LFV
Skrivet av Sofie, 2017-07-26 21:59:05
Nu är/var det ju inte LFV som beslutar om en flygplats ska ha ATC eller inte, det är ägaren.
Anmäl inlägget
Lfv
Skrivet av Kunnig, 2017-07-26 21:33:02
Oj vad många som är okunniga tyckare här, lfv är en leverantör av flygtrafiktjänst. Dvs betalar någon för tjänsten levererar lfv, flygplatsägaren på säve ville alltså inte ha någon flygtrafiktjänst. Det var därför lfv "packade ihop" för att ingen jobbar gratis. Ang acr har jag inte mycket att säga. Har inte den insynen i bolaget och ägnar mig inte åt blint tyckande som många andra.
Anmäl inlägget
Hur tänker LFV...
Skrivet av Sissi, 2017-07-26 20:33:23
Ja tänker LFV överhuvudtaget? All energi går på att utveckla en tjänst som inte fyller någon funktion och bara leder till fler och ökade risker. LFV är ett slukhål för flygbolagens pengar o inget annat, låt någon annan ta över.
Anmäl inlägget
Typiskt staten i Sverige
Skrivet av Patrik Pilot, 2017-07-26 20:29:22
LFV gör precis som alla andra statliga bolag. Dvs gör om och ändrar allt till det sämre. Titta bara på elbolag, posten, vattenfall med flera. Allt går åt skogen. Tur att ACR finns som ett alternativ inom flyget. Undrar bara hur länge dom orkar hålla på i ständig motvind och en massa tjuvnyp från flera håll. Nä gamla moder Svea håller på att totalt utraderas.
Anmäl inlägget
Bra ACR - tack
Skrivet av Jonas, 2017-07-26 10:26:48
Äntligen ett bolag som tar ansvar när andra brister i sitt uppdrag. 112-trafiken måste ALLTID kunna flyga säkert, både ut och in till flygplatsen. Samhällsviktiga funktioner. Hur tänkte LFV när de packade ihop sin utrustning?
Anmäl inlägget
Säve
Skrivet av Steve, 2017-07-26 10:06:17
Ypperligt tillfälle att sätta lite press på ACR's ledning att få på plats ett kollektivavtal!
Anmäl inlägget
Vadvardetvisa?
Skrivet av BJK, 2017-07-26 09:49:20
...kommentarer överflödiga
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev