Skriv ut  

Bästa flygsäkerhetshalvåret någonsin

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 juli 2017
Flygsäkerheten ökar. Under första halvåret i år skedde bara sex flygtillbud med dödlig utgång. Det är överlägset den bästa halvårsperioden hittills inom det kommersiella flyget.

Flyget har, liksom alla andra transportslag en nollvision: Inga omkomna i flygvärlden under ett år. År 2017 blir inte ett noll-år men kan komma att bli det överlägset bästa året hittills. Under de sex första månaderna har det bara skett sex olyckor inom det kommersiella flyget med dödlig utgång, haverier som krävt sammanlagt 16 liv. De olyckorna har inte involverat några passagerarflygplan utan har istället drabbat bland annat fraktbranschen, det rapporterar Flight International. Den svåraste olyckan hittills var när en Boeing 747-400F från MyCargo Airlines kraschade i Kirgizistan i januari. Samtliga ombord omkom tillsammans med ett antal personer på marken. 

Den goda statistiken för i år kan självklart snabbt förbytas i betydligt allvarligare siffror. De första halvåren 2010 omkom cirka 800 flygpassagerare och 2014 närmare 700. I ljuset av de svarta åren är dagens mycket låga siffror glädjande, menar Paul Hayes, försäkringsexpert på Flight Global Ascend. Enligt honom visar det att ett helt år utan dödliga flygolyckor kan vara på väg och i så fall för första gången i det kommersiella flygets historia. 

Den goda flygsäkerheten till trots slår IATA fast att flygbranschen inte får slappna av i säkerhetsarbetet. Den internationella flygorganisationen har märkt att kvaliteten på olycksrapporteringen har sjunkit och i vissa fall har det inte gått att över huvud taget få tillgång till någon utredning. Så många som 70 procent av registrerade tillbud har inte rapporterats in till IATA.  En god statistik får inte göra att resurserna till olycksutredningar och säkerhetsarbete minskar, slår IATA fast. 

Flygolyckor med dödlig utgång under januari – juli 2017:

Zimbabwe: En Britten-Norman Islander från ETA Air Charter kraschar i svårt väder.

Kirgizistan: En Boeing 747-400F från MyCargo kraschar efter ett avbrutet landningsförsök.

Indonesien: En Cessna Caravan från Spirit Avia Sentosa kraschar på grund av fel höjdangivelse i instrumenten.

Charleston: En Shorts 330 från Air Cargo Carriers gör en hård landning och slirar av banan.

Alaska: En Cessna Caravan från Grant Aviation kraschar i hög terräng.

Nepal: En Let L-410 från Goma Air kraschar vid inflygningen till den branta banan på Lukla Airport.

Under halvåret har ytterligare 32 tillbud med större passagerarflygplan inträffat men utan att det kostat några människoliv ombord. 

Källa: Flight International



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev