Skriv ut  

Sukhoi Superjet vardag på Bromma

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 augusti 2017
Bromma har nu två tunga jetmaskiner i trafik. Sedan början av sommaren har Brussels Airlines bytt ut de äldre Avro mot helt nya Sukhoi Superjet.

Brussels Airlines är mitt uppe i arbetet på att omvandla den tidigare lite spretiga flygplansparken till ett mindre antal modeller. De ska nu vara A330 och A320 på långdistans och tyngre linjer i Europa medan den helt nya Sukhoi Superjet SSJ100 tar sig an de tunnare regionala linjerna i Europa.

Nu är inte Stockholm - Bryssel en tunn linje, vid sidan av den naturliga trafiken till EU är Bryssel en hub för interkontinental trafik till i första hand Afrika men flygbolaget har även en del resenärer till USA. Men framför allt så vill Brussels Airlines hålla fast vid Bromma. 

– Vi gillar Bromma, den är en perfekt, småskalig cityflygplats och vi har inga planer på att flytta till Arlanda, slog Geert Sciot, informationschef på Brussels Airlines fast när Flygtorget intervjuade honom i början av året.

Sedan början av juni flyger därför Brussels Airlines med de helt nya SSJ 100 på Bromma på merparten av de tre dagliga rotationerna. De äldre Avro finns fortfarande kvar men ska vara helat utfasade under hösten. Det är brittiska City Jet som står för trafiken och som är första och hittills enda flygbolag i Västeuropa som flyger modellen.

Superjet har en certifierat bullervärde som ligger något över gränsen på Bromma. Det ger vissa restriktioner för startvikten, bland annat ska ett antal av de 98 stolarna ombord flygas tomma. Bromma har ett nära samarbete med flygbolaget och ska kontinuerligt följa upp gränsvärdena.



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev