Linköpings flygplats är på väg mot den magiska gränsen 200 000 passagerare. Förra årets 160 000 är den högsta hittills och en del i den kontinuerliga tillväxt som skett de senaste tio åren.
– Det är tack vare KLM. När de startade linjen till Amsterdam 2008 blev det just det lyft som vi behövde, säger flygplatschefen Camilla Lejon till Flygtorget.
KLM har också till skillnad från bland andra Nextjet som flög på Köpenhamn under en period och SAS som gjorde om det försöket fram till i januari i år, hållit sig kvar på flygplatsen. Ingen räknar med att något av de två flygbolagen ska komma tillbaka. Det gör i sin tur Linköping till en av få regionala flygplatser med en livskraftig linje till någon av de större hubbarna i Europa.
– Kapaciteten har växt kontinuerligt under de här åren och idag har vi tre dagliga avgångar till Schipol. Det gör att linjen är fullt etablerade här i regionen och bland de många exportföretag vi har. Med tre dagliga rutter blir det aldrig tal om att sitta sex, sju timmar i Amsterdam utan bytena går snabbt.
KLM flyger på Linköping med en Embraer 190 vilket ger cirka 600 stolar per dag. Över huvud taget har det holländska flygbolaget ökat närvaron inte bara i Sverige utan hela Norden. Trafiken på de tre svenska flygplatserna, Arlanda, Landvetter och Linköping ger 133 avgångar per vecka till Amsterdam. Det kan jämföras med Danmark där de två regionala flygplatserna Aalborg och Billund, tillsammans med Kastrup har 154 avgångar i höst. Samtidigt ökas frekvenserna från Oslo och Helsingfors vilket närmast ger en luftbro från Norden till Amsterdam.
– Schipol är ju den tredje största hubben i Europa med oändliga möjligheter att ta sig vidare ut i världen. Vi har många resenärer som flyger vidare till USA och Kanada och naturligtvis Sydamerika eftersom Saab har mycket verksamhet där. Men Amsterdam är faktiskt en bra konkurrent även för dem som ska till Asien.
Några siffror för kabinfaktorn på de tre rotationerna till Schipol är inte offentliga annat än att det ”är fullt nästan jämnt”. Det gör att Camilla Lejon för kontinuerliga diskussioner med KLM om att öka kapaciteten, antingen med större flygplan än dagens Embraer 190 eller rent av en fjärde daglig flygning.
- KLM har satsat rejält under de nio åren och det är faktiskt en fröjd att ha ett sånt flygbolag här, säger hon.