Skriv ut  

Molnen hopar sig för Nextjet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 augusti 2017
Ökade passagerarvolymer och fortsatt statlig upphandling. Trots det växer utmaningarna för Nextjet. Nu tvivlar företagets revisor på att flygbolaget klarar sig på sikt.

Nextjet har de senaste åren expanderat linjenätet utanför Sverige och har idag en betydande del av verksamheten utanför det som traditionellt varit ryggraden i flygbolaget: den upphandlade trafiken i norra Sverige.
 
Men det är en expansion som också kostat på. Förra året gick flygbolaget med närmare 20 miljoner i förlust. I den senaste årsredovisningen varnar revisorerna för hur bolagets ska klara den framtida verksamheten och de investeringar, främst i en moderniserad flygplansflotta, som måste ske och menar att det är en av flera osäkra faktorer som gör att ”det finns väsentligbetydande tvivel om bolagets förmåga att fortsätta sin verksamhet”.

Det är ovanligt skarpt formulerat för att finnas med i en offentlig årsredovisning och är ett eko av både de ekonomiska problem som flygbolaget brottas med och de produktionsstörningar som tidvis drabbat trafiken. 

– Nextjet verkar i och på destinationer med små passagerarvolymer vilket gör att intäkter från förhållandevis få flygningar med få platser ska bära kostnader för löner, flygplan och andra fasta kostnader samt bidra till en rimlig lönsamhet. Bolagen har således svårt att nå en hög produktivitet och nyttjandegrad av sina resurser, säger Henning Lindberg i en intervju med SVT Västerbotten.

Från Nextjets sida vill man tona ner revisorernas farhågor. Tidigare i sommar kunde man visa att beläggningen på direktlinjen mellan Sundsvall och Göteborg ökat med 50 procent under första halvåret i år jämfört med förra året. Även trafiken från Arlanda till Kramfors har haft en 20-procentig förbättring i år. Enligt planerna ska man även ta in nytt kapital i bolaget. Det ska, tillsammans med redan gjorda ägartillskott bland annat säkra en uppgradering av flygplansflottan som idag består av SAAB 340 och ATP.

– De nya ägarna har under året tillskjutit kapital genom lån och dessutom planeras flera flygplansaffärer att genomföras för att ytterligare stärka kassan och därmed även uppdatera 70-stolarssegmentet i bolagens flotta. Utöver detta syns en positiv trend i passagerarutvecklingen under året, säger Henning Lindberg till SVT.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv Harvaritmedtidigare
Skrivet av Linkan, 2017-08-15 19:28:48
Verkar man i på en öppen marknad gäller vissa spelregler. Billigast får kontraktet om man uppfyller kraven. Det är grunden i det kapitalistiska systemet inget konstigt.

Den som säljer sig för billigt får stå sitt eget kast.

Jag skriver offerter i offentliga upphandlingar men lämnar aldrig ett bud som inte ger plus! Då avstår jag hellre.

Jag tror inte på Tomten.
Anmäl inlägget
Nextjet har väl nya ägare
Skrivet av Martin, 2017-08-15 14:24:58
Gör man inte en för stor sak av detta?
HKF sålde väl Nextjet ganska nyligen till finska ägare?

Tror inte de nya ägarna köpte bolaget för att lägga ner det 6månader senare utan att det kommer komma in kapital så att man kan fortsätt ett tag till.

Sen kommer dock konkursen eftersom man fortsätter på samma väg som tidigare.
Anmäl inlägget
Propellertrafik o lönsamhet
Skrivet av Mr €, 2017-08-15 07:34:58
För dessa bolag där trafiken på dessa smala linjer snabbt kan vika gäller det att hålla i pengarna och kämpa såsom Golden Air ledningen gjorde lönsamt i många år med hög tillförlitlighet i trafiken. De började byta ut Saab'arna mot ATR'er för många år sedan. Nextjet skulle nog välja in Erik Thun i styrelsen för att få diciplin och lönsamhet.
Anmäl inlägget
Svart o vitt
Skrivet av Harvaritmedtidigare, 2017-08-13 22:42:35
Linkan:
Om du tror att det är så enkelt så har du nog svårt med en fortsatt dialog i ämnet. Att leva i en värld där det inte existerar gråskalor måste kännas fattigt.
Mvh
Anmäl inlägget
Upphandlingen inget problem
Skrivet av Linkan, 2017-08-13 12:58:58
Det är väl snarast bolagen som försöker lägga ett så lågt pris att ingen annan skall få uppdraget. Det resulterar i att bolagen får svårt med lönsamheten.
Lägg ett bud som får verksamheten att gå runt eller avstå.
Anmäl inlägget
Empati
Skrivet av Harvaritmedtidigare, 2017-08-13 08:46:39
Känner med alla som är anställda på Nextjet. Vill inte raljera över det ena eller det andra då det hjälper föga. Dock är det synd att det tydligen ska år efter år vara svårt för Rikstrafiken och inse att det är mycket utmanande att driva trafiken i norr för bolagen som försökt och försöker. Är det dags att se över och ändra upphandlingsförfarandet så att stabilitet kan inträda både för ägare och resenärer?
Hoppas att det löser sig för alla inblandade.
Anmäl inlägget
Borde lägga ner
Skrivet av NS, 2017-08-12 20:20:44
Nextjet borde lägga sig med tank på alla inställda avgångar de har kan det inte vara lönsamt att driva det bolaget
Anmäl inlägget
MR Kilter
Skrivet av Sture, 2017-08-12 15:29:21
Jag håller med dig Mr Kilter. Man styr bolaget stabilt. Förlust varje år.
Anmäl inlägget
@ MR Kilter
Skrivet av Gee, 2017-08-12 09:58:37
Öööh, minns du inte hur det gick för Skyways??
Anmäl inlägget
Framtiden för sig
Skrivet av MR Kilter, 2017-08-11 18:22:52
Nextjet har jämfört med tidigare bolag som exempelvis Skyways, en bra och kompetent ledning, som styr bolaget stabilt och säkert. Därför kommer detta bolag tillhöra framtiden och även expandera under kontrollerade former.
Anmäl inlägget
Sverige och skatterna
Skrivet av Gj, 2017-08-11 17:43:11
Oså en flygskatt på detta. Vilket underbart land Sverige är.
Anmäl inlägget
Växtvärk
Skrivet av Patrik Pilot, 2017-08-11 15:52:53
Nextjet är varken det första eller sista flygbolaget som har expanderat ihjäl sig. Förutom den av staten upphandlade trafiken, som rimligen går runt ekonomiskt, trafikerar man en mängd övriga linjer där ekonomin inte är lika garanterad som den upphandlade. Nu står bolaget med en föråldrad flotta som måste bytas ut och tillika tomma konton. Inget drömläge precis och ständigt fogden i hasorna. Det går nog snart åt helsicke om inte ägarna satsar mera och mera.




Anmäl inlägget
Revisors plikt
Skrivet av Leif, 2017-08-11 14:13:06
Skyll inte på revisorn. Ni har helt misstolkat revisorns uppgift.
Revisorn är SKYLDIG att lämna åsikt i ett AB för att skydda aktieägarna.
Revisorn har funnit tvivel i ekonomin att fortsätta bolaget, DETTA MÅSTE RAPPORTERAS.

Det har gått rätt tillväga, nu har styrelsen agerat efter rapporten och försöker ta in behövande nytt kapital. Lyckad inte det kommer bolaget gå i konkurs. Svårare än så är det inte.
Anmäl inlägget
Vem?
Skrivet av Guro, 2017-08-11 12:51:40
Vem är Henning Lindberg?
Är det en revisor? Är det VD för NextJet?
Ska man förstå vem Henning är?
Anmäl inlägget
svar
Skrivet av Henrik, 2017-08-11 10:21:06
Men om man trafikerar rikstrafikens flyglinjer så är man lägger man anbud på dessa och detta tar man väl in i beräkningarna? Här vet man extra hur man skall flyga under avtalstiden och när man avstår från bidrag för vissa linjer så får man väl ta sitt ansvar och inte klaga på att man flyger tunna linjer
Det är revisorns ansvar att meddela .
https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsinformation/nextjet+sverige+ab/5567369201#arsredovisningar
Anmäl inlägget
Revisors kompetens
Skrivet av FAR, 2017-08-11 09:09:45
Om nu detta är en objektiv rapportering av vad ett företags revisorer "ska ha" sagt, så hör det inte en revisors uppgift att ifrågasätta ett företags affärsmodell/affärsplan. En revisors kompetensområde inskränker sig till vad som står/inte står i bokföringsböckerna!
Byt revisor!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev