Skriv ut  

Kastrup värt lika mycket som tio SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 augusti 2017
Passagerarutvecklingen på Kastrup kan inte mäta sig med Stockholm och Oslo i nuläget. Men ekonomiskt är flygplatsen i Köpenhamn en god affär med ett börsvärde som överträffar SAS med råge.

Kastrup är fortsatt den största flygplatsen i Skandinavien trots att passagerarutvecklingen de senaste månaderna varit mindre än i Oslo och Stockholm. Faktum är att passagerarsiffrorna vissa månader till och med minskat i jämförelse med samma period förra året. Främst är det transittrafiken som avtagit i takt med att både Arlanda och Gardermoen ökar antalet direktlinjer och inte längre tar den klassiska vägen via Köpenhamn. 

Det hindrar dock inte att den till närmare 60 procent privatägda flygplatsen i Köpenhamn är en mycket god affär. Både omsättningen och vinsten ökade under det första halvåret 2017. Omsättningen första halvåret i år landade på 2 146 miljoner danska kronor, det är 1,8 procent upp jämfört med samma period förra året. Det är främst den internationella passagerartrafiken som ligger bakom ökningen. Danmark är det skandinaviska landet med minst inrikes flygtrafik, cirka 6 procent årligen.

– I tillägg till rekordåret 2016 visar första halvåret 2017 en fin tillväxt i antalet resande och en positiv utveckling av linjenätet, skriver flygplatsen i en kommentar.

De goda ekonomiska siffrorna gjorde att ägarna också beslutade om en interimsutdelning på 500 miljoner danska kronor till aktieägarna. Den och tidigare utdelningar har mött en viss kritik av det faktum att de intäkter som den danska flygplatsen genererar försvinner till storägare utomlands. Kastrup är också mitt uppe i ett stort utvecklingsarbete och investerar cirka 1 miljard årligen. Bland annat i säkerhetskontrollerna, plats för fler stora flygplan och i byggandet av den helt nya terminaldelen, E-fingret.

Den största och viktigaste kunden är fortsatt SAS med strax under 40 procent av trafiken på Kastrup. Men där upphör också likheterna mellan de två som varit varandras förutsättningar sedan SAS bildades. Medan börsnoterade Københavns Lufthavne har ett börsvärde på cirka 42 miljarder danska kronor, kommer SAS inte upp i mer än cirka 4,7 miljarder kronor. Flygplatsen, vars hela historia i princip bygger på det skandinaviska flygbolaget, är alltså värt närmare tio gånger så mycket som SAS.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fataga
Skrivet av Saltkammargutten, 2017-08-22 10:28:29
Kastrup är väl ett aktiebolag medan Arlanda ingår i statliga Swedavia. Eller rätta mig om jag har fel.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av CEO, 2017-08-22 10:06:40
Underlig jämförelse!Däremot så är det väl inget bolag som bidragit så mycket som SAS för att CPH har det börsvärdet de har idag.
Anmäl inlägget
Syftet?
Skrivet av Diavel, 2017-08-22 08:21:58
Undrar vad syftet är med den här väldigt konstiga artikeln..Ingen nyhet, och helt ointressant
Anmäl inlägget
Irrelevant
Skrivet av Diavel, 2017-08-21 21:29:04
Nytt botten nivå för FT.
Vad är syftet med artikeln, inga nyheter,ingen intressant info.
Bara trams inget annat, skärpning tack!
Anmäl inlägget
kastrup
Skrivet av thomas, 2017-08-21 20:06:33
en flygplats har inga fuel kostnader eller överflygnings avg. eller traktamenten, hotell, dyra pilotlöner etc den kan höja priser hur som helst då den har monopol på trafiken till sin flygplats
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev