När den nya, utbyggda flygplatsen Flesland i Bergen invigdes i förra veckan, öppnade samtidigt möjligheten att kontinuerligt tanka biobränsle på flygplatsen. Den möjligheten fanns sedan tidigare på Gardermoen och med ytterligare en bio-flygplats ligger Norge långt fram i arbetet på mer miljövänligt flygbränsle.
Men det stannar inte där.
Avinor har presenterat planer för att senast år 2030 ska 30 procent av allt flygbränsle som tankas på norska flygplatser vara förnybart. Det motsvarar 400 miljoner liter flygbränsle per år.
– Det är ett bränsle som produceras av skogsråvara från de norska skogarna, skriver Avinor i ett pressmeddelande.
Fortfarande kvarstår det faktum att biobränsle är betydligt dyrare än vanligt flygbränsle och tillverkningen sker ännu i relativt liten skala. Ökad efterfrågan är ett sätt att öka produktionen men Avinor pekar också på att det krävs forskning och investeringar med offentliga medel för att komma igång med den produktions som krävs. Det borde vara möjligt om de pengar som den norska flygskatten drar in används på rätt sätt. I den rapport som konsultfirman Ramböll gjort föreslås två sätt att använda flygskattepengarna på: Antingen används de till en fond som understödjer arbetet med biobränsle eller så köper man konkret in biobränsle för flygbolagens räkning.
– En fond kan starta en upphandlingsprocess för inköp av miljövänligt bränsle och på så sätt pressa priserna. Det ger också betydligt bättre ekonomiska avtal än om de enskilda flygbolagen upphandlar själva.
I arbetsgruppen för ökad användning av biobränsle ingår den norska sammanslutningen för företag inom flygbranschen, flygbolagen Norwegian och SAS tillsammans med miljöorganisationer och intressenter i biobränslebranschen. SAS tankar idag biobränsle i både Oslo och Bergen menar att en ökad efterfrågan på miljövänligt flygbränsle är förutsättningen för att det ska bli ekonomiskt försvarbart att tanka bio.
- En satsning på biodrivmedel i kombination med effektivare flygplan och rakare flygvägar är de insatser och metoder som ger bäst klimateffekt, skriver SAS i ett pressmeddelande.