Skriv ut  

Nyemission räddar Nextjet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 augusti 2017
Den akuta faran är över. En nyemission ger kapital att fortsätta flygverksamheten också efter den 17 november. Den är en del i det pågående åtgärdsprogrammet som ska göra flygbolaget finansiellt stabilt.

Nextjet genomgår sedan drygt ett år tillbaka ett omfattande åtgärdsprogram för att stärka ekonomin i flygbolaget. Investeringar har gjorts i bland annat olika effektiviseringssystem för att sänka kostnader och öka intäkter.

I den akuta situation som uppstod i dagarna när Transportstyrelsen återkallade flygbolagets AOL, har nu undanröjts i och med en nyemission på 42,5 miljoner. Parallellt med den genomförs ytterligare åtgärder, bland annat en modernisering av flygplansflottan där första steget är en avyttring av två flygplan som ytterligare stärker bolaget finansiellt. Totalt kommer bolaget i detta skede att kapitaliseras med ca 70 MSEK. 

Nyemissionen innebär att Nextjet har vidtagit de åtgärder som krävs för att återfå sin permanenta operativa licens. Det garanterar i sin tur fortsatt flygverksamhet även efter den 17 november.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vem vill investera?
Skrivet av Nicke, 2017-08-29 19:00:53
Man ger ut en nyemission på 42 miljoner! Är det detsamma som att man har ordnat upp finanserna? Någon ska väl vara villig att investera dessa 42 miljoner i Nextjet också... eller?
Anmäl inlägget
Flygskatt spiken i ....
Skrivet av Gh, 2017-08-27 20:31:27
En flygskatt kommer ta död på Nextjet om inget drastiskt sker i bolaget
Anmäl inlägget
Luftis?
Skrivet av Manne, 2017-08-27 08:40:44
Ehhhh .... Luftis? Syftar du på Luftfartsverket? LFV är INTE=Transportstyrelsen! LFV driver nästan enbart flygtrafiktjänst. Dvs, ingen tillsynsmyndighet.
Anmäl inlägget
Svartvitt
Skrivet av Ok, 2017-08-26 17:06:05
Och? Ett OL är väldigt svart eller vitt. Antingen kan du visa att du har ekonomi och förutsättningar ovh då får du ett OL. Annars inte. Det är inte konstigare än så. Ett AOC (som det inte är frågan om här) finns det mer subjektiva bedömningar. Men om de har ordnat pengar så är OL i hamn
Anmäl inlägget
Kapital och kapital
Skrivet av Trötter, 2017-08-26 12:16:35
Problemet som uppstått är nog att Luftis inte godtar lånat kapital eftersom det kan krävas åter efter det uppfyllt sitt syfte och bolaget avkapitaliseras. En NE tar in kapital som är bolagets. Nu klippte Luftis innan denna fadäs styrdes upp.
Anmäl inlägget
Läsa denna
Skrivet av Petter, 2017-08-25 22:28:11
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/flygbolagets-ekonomiska-kris-lost

"I ett pressmeddelande skriver flygbolaget att de kommer att kunna flyga igen efter den 17 november, vilket är tiden de har på sig för att visa att det hänt något i företagets ekonomi. Men det är mer en önskan, enligt Transportstyrelsen.

– Det kanske mer är ett uttryck för en förhoppning. Det kräver, under alla omständigheter, ett nytt tillstånd från vår sida, säger Simon Posluk."
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev