Norwegian Boeing 737 Max
Det var i början av juli som Norwegian tog emot sina första nya Boeing B737MAX8, en maskin som enligt Boeing själva ska kallas enbart 737MAX. De två första flygplanen var öronmärkta för de nya transatlantiska linjerna från Irland och Skottland till östkusten i USA. De var drabbade av en leveransförsening från Boeing vilket gjorde att Norwegian satte in de ordinarie B737-800 på linjerna över Atlanten. Det fungerar om antalet stolar ombord reduceras.
Sedan dess har ytterligare två 737MAX8 levererats och senare i höst kommer två till. Det ger sex maskiner av typen som tillförts flottan under året och det öppnar för att använda dem även på andra sträckor i linjenätet. Enligt de första planerna skulle två flygplan vara baserade i Edinburgh och fyra på den nya basen i Newburg.
Men i den senaste uppdateringen av trafikprogrammet ska Norwegian använda de nya flygplanen på en del av de långa linjerna ut från Arlanda men också på den korta sträckan mellan Arlanda och Helsingfors..
Arlanda – Dubai: trafikstart 31 oktober, 6 flygningar per vecka
Arlanda – Las Palmas: trafikstart 31 oktober 7 flygningar per vecka
Arlanda – Helsingfors: trafikstart 1 november, 2 flygningar per vecka
Att placera några av de nya MAX-maskinerna också på Arlanda, kan vara ett första steg i ökningen av trafiken österut som länge funnits med i den långsiktiga planeringen hos flygbolaget.
– Planet blir väldigt intressant för Stockholm. Om vi bara får rättigheter att flyga över Ryssland kommer vi att starta en massa linjer från Stockholm till Asien. Fast den satsningen motverkas om det blir en flygskatt i Sverige, har Björn Kjos tidigare sagt i en intervju med Svenska Dagbladet.
Sammanlagt har Norwegian beställningar på 110 MAX 8 med konfiguration 189 stolar i en kabin och med en räckvidd på 6 510 kilometer.