Skriv ut  

Spaden i jorden för ny flygplats i Sälen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 augusti 2017
Dagens 1 200 meter landningsbana ska bli 2 500 meter när bygget av den nya flygplatsen i Sälen nu startat. Samtidigt börjar nedräkningen mot hösten 2019 när den första chartermaskinen ska landa.

Det är skogsmaskiner som är första på plats vid Mobergskölen. Röjningen av skogen runt den befintliga banan på 1 200 meter har börjat och även om det ännu inte är en offentlig byggstart, så är arbetet på att bygga en ny flygplats igång.

Det blir den första nya svenska flygplatsen på 20 år. Då var det Pajala som öppnade och om cirka två år är det dags för Sälen. Strax innan sommaren gav EU-kommissionen grönt ljus för det statliga svenska stödet på 250 miljoner som den tidigare alliansregeringen utlovade för tre år sedan. Utan de pengarna som motsvarar cirka 25 procent av den totala investeringen, hade flygplatsbygget annars varit i farozonen.

I den nya, reviderade tidplanen ska de första chartermaskinerna med landa på Scandinavian Mountain Airport lagom till vintersäsongen 2019.

– Vi ska kunna hantera fyra flygplan samtidigt och alltså ska terminalen ha kapacitet för 700 – 800 passagerare när det sker, har Brett Weihart, VD Scandinavian Mountains Airport AB tidigare kunnat berätta för Flygtorget.

Under de år som gått sedan de första skisserna drogs upp har det höjts kritiska röster mot de uppskattningar av antal passagerare och flighter som ska använda flygplatsen. Första året räknar men med cirka 60 000 passagerare, en summa som sedan växer med 25 000 – 40 000 resenärer varje år. Om de planerna håller blir flygplatsen en av de största regionala flygplatserna i norra Sverige. Och att det finns ett ökat intresse i Europa för skidresor till svenska och norska fjäll, visar det faktum att Easyjet nu permanentat sin säsongslinje från London till Östersund. 

– Vi kommer att vara en säsongsflygplats med mycket verksamhet under vissa tider på året. Det har inte varit svårt att sälja in det här i Storbritannien, Holland och Tyskland innan.

Innan dess är det dock två års byggtid som väntar. Vid sidan av den nya banan på 2 500 meter byggs en tvärbana med direkt anslutning mellan plattan och rullbanan, 350 meter från banänden. Själva terminalbyggnaden ska vara på 5 000 kvadratmeter och ha fyra gater utan bryggor anpassade för flygplan i storleken B737-familjen och A320-familjen. Senare i höst påbörjas också uppförandet det butiks- och servicecenter som gränsar till flygplatsen och är en viktig del av finansieringen av hela Scandinavian Mountain Airport. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nytt namn - Granfjällstöten
Skrivet av Peter Lindkvist, 2017-09-05 04:52:55
Sverige har fler skidmetropoler, t ex Idre med rekordmånga nedfarter och ett ständigt växande boende. Idres flygplats står numera övergiven med granar växande genom asfalten. Är detta en ledtråd ang Sälens framtid?

Har slutat åka skidor men flyger gärna upp för att fiska öring.
Anmäl inlägget
Säkerhetspolitisk bonus
Skrivet av ¥:s Pettersson, 2017-09-04 15:02:28
Flygvapnets insatsdivisioner baserade på Kallax (F21) och Kallinge (F17) är lokaliserade med minsta möjliga strategiska djup och därtill alldeles vid kusten. Ombasering till Vidsel respektive Hagshult i händelse av oro i vårt närområde är säkert förutsett. Men Sälen/Trysils flygplats är vida bättre bakre basering, skulle den bekämpas dras närmast tvunget Norge med. Och detta utan att Sverige behöver bli medlem i Nato.
Anmäl inlägget
Lite positiva tankar
Skrivet av Mr €, 2017-09-01 15:31:20
Blir landningsavgifterna låga med ett "Santa Cargo Center" med fryshus som är lättdrivna under vintern kan nog en del av den Norska frakten gå dit speciellt om tullhanteringen för lastbilar flyttas från Svensk-Norska gränsen till Flygplatsinfarten. Annars är det ren statlig support av Skistar.
Anmäl inlägget
Negativa vibbar
Skrivet av Positiv, 2017-09-01 08:57:25
Otroligt vilken trist inställning alla har här, visst kalla det att ni är realistiska, men allvarligt talat vore det inte på plats med positivt tänkande?
Anmäl inlägget
Lätt & svårt
Skrivet av Realisten, 2017-08-31 22:32:35
Lätt är det att bygga en flygplats (kostar bara en massa miljoner) betydligt svårare att hitta ett flygbolag som vill ta risken att flyga till den.
Men å andra sidan kan man ju betala trafiken också. Det är ju billigt jämfört med investeringen i banförlängning m m.
Anmäl inlägget
Hur fungerar en terminal
Skrivet av @GOT, 2017-08-31 18:32:48
Arrival plan 1och Departure plan 2, enkelt!
Anmäl inlägget
Missräkning
Skrivet av GOT, 2017-08-31 14:45:54
Jag tänker ang "hantera fyra flygplan samtidigt" kontra "kapacitet för 700-800 passagerare". Hur tänker man då? Jag tänker att fyra fulla B738 a lá 186 pax ska ut, dvs 744 st, men sen ska det in lika många - då är vi uppe i 1488 st -som ska samsas på en och samma yta? Givet är ju att det är uppdelat i avg/ank-hall, men ändå
Anmäl inlägget
Plats för turister i Sälen /Trysil och Skistar
Skrivet av Mr €, 2017-08-31 10:26:46
Ska man få rum med alla turister så måste nog stugbyar, vägar, skidområden och backar byggas ut så det inte blir hopplöst trångt överallt och Skistar som har monopol i Sälen/Trysil dubblar priserna för varje säsong...
Risken är att flygplatsen får en kort blomstringstid och Skistars aktieägarna blir glada innan det viker ned igen...
Anmäl inlägget
Cph-Blg
Skrivet av Nisse, 2017-08-31 10:12:25
Just med anledning av den ökande skidturismen så efterfrågar jag återigen en linje mellan CPH och Borlänge. Dels finns det flera lagom avancerade skidorter i närheten för de danska och sydsvenska nybörjarna men också ett stort antal tjänsteresenärer med hänsyn till alla myndigheter och stora företag i Borlänge.
Anmäl inlägget
Stolleprov
Skrivet av Långbänken, 2017-08-31 10:00:15
Jo jag tackar, plats för fyra stora flygplan samtidigt...! Miljarderna rullar minsann i vissa trakter av landet. Skidcharter från Sverige flyger man till Alperna eller Åre. Möjligen kan en och annan från sydeuropa leta sig hit för att åka skidor, men då väljer man nog Kiruna eftersom det är mer exotiskt. Charter till lågfjällen....? Det blir nog som Pajala, två avgångar per dag med en Beech 200.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev