Skriv ut  

Köpenhamn på plats när Cathay ska försvara den egna hubben

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 september 2017
Det är 20 år sedan sist men nu har Kastrup äntligen fått tillbaka Cathay Pacific och en linje till Hong Kong. Därmed blir det direkttrafik till Hong Kong från tre nordiska huvudstäder.

Cathey Pacific
Cathay Pacific

De senaste dagarna har det kokat av rykten kring Cathay Pacific och Kastrup. En linje till Hong Kong har i många år varit en av de skalper som Kastrup värdera allra högst men där besvikelserna radat upp sig: Dels har den givna kandidaten Cathay valt andra destinationer i norra Europa, Manchester till exempel, dels valde SAS att lägga den återuppväckta linjen till Hong Kong från Stockholm. Kastrup har haft direkttrafik till Hong Kong tidigare: I mitten av 1990-talet flög just Cathay på Köpenhamn och SAS höll ut i tiotalet år innan linjen stängdes 2004.

De senaste dagarna har det pågått en slags kurragömmalek där Cathay Pacific säger sig vara på gång med en linje till en stad i Europa som börjar på C. Det ger inte så många alternativ och flygbolaget har tidigare utnämnt Köpenhamn till en ”kandidat” för en ny linje. Den har nu krönts av beskedet att det blir en säsongslinje med start den 2 maj nästa år. Tre avgångar per vecka med en A350-900.

I dagsläget har Cathay dussinet destinationer i Europa och merparten av de stora städerna. Bland annat London har Cathay på både Heathrow och Gatwick. Samtidigt finns ett behov av ytterligare destinationer.

- Det lutar åt att Cathay vill bevaka sina positioner i norra Europa i förhållande till de tre stora flygbolagen i Mellanöstern. Samtidigt behöver man stärka sin hub i Hong Kong. Det är samma mönster som vi sett hos till exempel Singapore Airlines, säger Elisabeth Axtelius, chef för Aviation Business hos Swedavia, till Flygtorget.

Den nya linjen har enligt beräkningarna en marknad som trots allt, södra Sverige och norra Tyskland inräknat, är betydligt mindre än den som SAS och i viss mån Finnair drar nytta av. Enligt Kastrups egna beräkningar består marknaden av cirka 47 000 passagerare årligen. En del av dem flyger idag bland annat via Stockholm. Det hindrar dock inte att det finns ett behov av att flyga in fler passagerare till hubben i Hong Kong och vidare ut på linjenätet därifrån. Omvänt kan det bli svårare, Även om regionen runt Hong Kong växer så det knakar och snart räknar cirka 70 miljoner människor. Cathay Pacific ingår i OneWorld och det minskar antalet möjligheter att flyga från Kastrup med andra flygbolag anslutna till alliansen. Men det finns codeshare med British Aiways som har stark närvaro på Kastrup.

Med en linje från Köpenhamn har tre av de nordiska huvudstäderna direkttrafik till Hong Kong. Finnair har även ökat antalet frekvenser de senaste halvåret och flyger nu tio gånger i veckan med en A350-900. SAS har dagliga flygningar med en A330E.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Suck
Skrivet av Andreas, 2017-09-04 06:40:38
Skytrax betyder ingenting. Om du gillar Finnair bättre än SAS, visst, men det är inte objektivt bevisat att de är det.
Anmäl inlägget
AY
Skrivet av Monza, 2017-09-02 11:58:38
@Resenär

SAS? Nej tack.

Finnair är Nordens högst rankade flygbolag och den enda bolag i Norden som fått fyra stjärnor i Skytrax ranking.

Bättre flygtider och flexibilitet också.
Anmäl inlägget
SK
Skrivet av Resenär, 2017-09-01 20:27:05
Från ARN så väljer man SK annars är man knäpp.
Anmäl inlägget
Fel igen
Skrivet av MAC, 2017-09-01 15:06:28
Och det var på Arlanda Cathay flög på 90-talet. Dom har aldrig flugit på Kastrup.
Anmäl inlägget
Inte dagliga
Skrivet av Anomumin, 2017-09-01 10:29:33
"SAS har dagliga flygningar med en A330E"

Felaktig. SAS flyger fem gånger i veckan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev