Skriv ut  

Ljusare räkenskaper ger SAS nya flygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 september 2017
SAS beställer nya flygplan under hösten. Den positiva kvartalsrapporten ger flygbolaget möjlighet att beställa upp mot 50 nya medeldistansplan.

Det blev positiva siffror när SAS presenterade sin kvartalsrapport för tredje kvartalet under det brutna räkenskapsåret. Enligt förhandstipsen skulle det bli ett överskott på cirka 1,3 miljarder men flygbolaget slog analytikerna och levererade nästan 2,0 miljarder före skatt. De fortsatt ljusa framtidsutsikterna gör i sin tur att SAS räknar med att göra ett betydligt bättre helår än förra året. 

– Högre intäkter bidrog till den markanta resultatförbättringen under kvartalet. Utvecklingen uppmuntrar oss att fortsätta vårt förändringsarbete för att möta en global konkurrens, en volatil omvärld och skapa utrymme för nödvändiga framtida investeringar i verksamheten, skriver Rickard Gustafson i en kommentar.

De investeringarna gäller bland annat nya flygplan. Framför allt är det Boeing 737-600 som behöver fasas ut. I dagsläget finns 23 av den minska Boeingmodellen i flottan tillsammans med cirka 30 av den större B737-700. Ska både de grupperna lämna motsvarar det ungefär de 40 – 50 nya flygplan som enligt Rickard Gustafson alltså ska beställas kanske redan i höst. Det är en investering som hamnar på närmare 50 miljarder och kräver i sin tur att det besparings- och effektiviseringsprogram som ska spara cirka 3 miljarder fram till 2020, fortsätter att verka. 

I dagsläget pågår leveranserna av de 30 A320neo i den order som SAS har liggande hos Airbus i Toulouse. Hittills har 11 levererats och de resterande 19 fasas successivt in fram till andra kvartalet 2019. Av dem ska nio maskiner föras över till SAS Irland som baserar sex flygplan i London och tre i Malaga. Samtidigt med att de sista A320neo anländer börjar också leveransen av de första nya långlinjemaskinerna, A350-900. Det gör att långlinjeflottan växer, hur mycket beror på vilka av de äldsta A340 som SAS väljer att behålla. De nu aviserade beställningarna gäller dock uteslutande flygplan för kort- och medeldistanstrafiken. Om det blir Boeing eller Airbus som tar hem ordern är dock inte klart. Inte heller när de nya flygplanen kan börja levereras, både de stora flygplanstillverkarna har i dagsläget långa leveranstider. Vilken flygplanstyp det till slut handlar om påverkar också de framtida besättningsbaserna. Köpenhamn är en Airbusbas, Stockholm har både Boeing och Airbus medan Oslo är bas för enbart Boeingmaskiner.

SAS räknar med att i år komma upp i 30 miljoner passagerare. Cirka 10 procent av dem flygs av inhyrda underleverantörer. 



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Räknenissarna får våta ögon
Skrivet av UFO, 2017-09-07 07:17:35
A320neo toklevererar. Det finns ingen konkurrent som kan matcha neos driftskostnader. Givet att SAS beställer fler neomaskiner (A320neo/321/LR).
Anmäl inlägget
?
Skrivet av ATP, 2017-09-07 06:52:30
Lite sorgligt att det är så långa lev.tider på 737 och 320 flygplan. Mao saknas det kanske konkurrenter i branschen.
Enklast vore om Airbus och Boeing ökade takten än mer alt byggde nya fabriker.
Airbus borde ju ha kapacitet över iom att A380 går i graven troligen, att B747-800 går samma öde till mötes. Spännande framtid väntar inom civilflyget!
Det som vi har närmast på gång är väl när Kina börjar bygga sina nya civila flygplan i mellanklassen.
Anmäl inlägget
Boeing 737 Max
Skrivet av 777, 2017-09-07 01:28:03
Satsa på Boeing 737 Max
Anmäl inlägget
Helt klart Airbus
Skrivet av Ture, 2017-09-06 20:51:29
Helt klart att SAS skall köpa Airbus 320Neo och ett par 321LR.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Diavel, 2017-09-06 20:42:02
skulle det vara med ssj 100 Men det gäller för SAS att undvika sitt vanliga misstag med aldeles för många olika flygplanstyper och motorer. bl.a därförA 320 neo familjen, som på alla sätt ärsuveränt bästa val
Anmäl inlägget
Men Sukhoi Superjet 100 då?
Skrivet av Hans, 2017-09-06 17:23:20
Det skulle vara en ide.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&Flygexpert, 2017-09-06 16:43:39
Nu ni... har vårt hårda arbete i kabinen resultat, nu har vi äntligen råd att köpa de nya flygplanen som vi så gärna vill ha.
Välkomna ombord om ett litet tag, nu kör vi...
Anmäl inlägget
rationalisera lite
Skrivet av Diavel, 2017-09-06 13:53:27
var kanske en bra ide, bl.a. pga man redan får levererat A320neo B737MAX är inte på någon vis bättre än A320 neo. Därmed kan man på sikt bara operera Airbus
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av J, 2017-09-06 12:03:29
Bra. Nu lägger vi ner SAIL också
Anmäl inlägget
Precis
Skrivet av sv Diavel, 2017-09-06 10:55:28
som MAX kan göra.
Anmäl inlägget
SAS och narrowbody
Skrivet av Mr €, 2017-09-06 10:43:07
Finns inte så många nya plan att köpa/leasa med rimlig leveranstid. En möjlighet är att ta in A320neo som Qatar inte vill ha med PWA motorer samt de A350-900 som de inte heller tar emot + de andra nya A350 som saknar hem. För charter och de rutter man endast konkurrerar med Norwegians 737'or kan SAS ta in 737-10'or till lägre "seat mile cost".
Anmäl inlägget
Gillar SAS men
Skrivet av Sune, 2017-09-06 10:19:35
Finns det inga andra flygplanstyper än Airbus SAS kan köpa. Vi tycker inte om Airbus. Bombardier och Sukhoi är några modeller. Förr vet jag att även Lockheed hade modeller men vet inte om de bygger flygplan längre?
Anmäl inlägget
Ok,
Skrivet av Rikard Gustafson, 2017-09-06 10:05:05
Tack för tipset, jag lägger en beställning direkt på ett gäng A320neo!
Anmäl inlägget
Airbus
Skrivet av Diavel, 2017-09-06 07:48:16
A320 familien skulle vara det smartaste valet, ger möjlighet för A321 neo LR för tunnare långlinjer också
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev