Skriv ut  

Nya ägare lovar sänkta avgifter på Kastrup

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 september 2017
Danska regeringen trycker på och de nya delägarna håller med: Avgifterna på Kastrup ska sänkas. Och SAS lovar nya långlinjer om så sker. Det påverkar Arlanda, särskilt om det införs en flygskatt i Sverige.

Vi konkurrerar inte med Stockholm och Oslo, vi konkurrerar med flygplatserna i Wien, Amsterdam och Berlin.

Så har det låtit från ledningen på Kastrup när de höga avgifterna på flygplatsen kommit på tal. Det är framför allt SAS, det i särklass största flygbolaget på Kastrup som kunnat visa på att man tvingas betala 50 – 80 procent mer i Köpenhamn än de övriga två skandinaviska huvudstadsflygplatserna. Argumentet från SAS har också varit att Kastrups fokus på andra konkurrenter är kontraproduktivt när den största kunden har just Oslo och Stockholm som viktiga flygplatser vid sidan av Köpenhamn. Kort sagt: Är det för dyrt flyttar vi verksamheten. 

Men nu kan en omsvängning vara på gång. Nyligen köpte det danska pensionsbolaget ATP den aktiepost som ett australiensiskt bolag tidigare haft. Det innebär att två av tre ägare av Kastrup numera är danskar, ATP och den danska staten. Den tredje är OTPP, en kanadensisk pensionsstiftelse. Därmed finns en dansk majoritet för att utveckla flygplatsen ytterligare och troligtvis även sänka flygbolagens avgifter. Den danska regeringen har i sin Luftfartsstrategi pekat på att det måste ske, annars tappar Kastrup i konkurrenskraft, alltså den åsikt som SAS allt mer högljutt påtalat ett antal år och där de numera har stöd av bland andra Norwegian och DAT. 

– När det är så pass mycket dyrare att flyga till Kastrup än till Arlanda, då minskar möjligheterna för flygplatsen att vara en hub för flygtrafiken till Norden, säger den danska transportministern Ole Birk i en intervju med danska TV2.

Den danska regeringen har också pekat på att det här inte är lösa spekulationer. Tvärtom är man övertygade om att SAS linje till Hong Kong placerades på Arlanda uteslutande för att det var för dyrt i Köpenhamn. Den senaste trafikstatistiken pekar också på att Kastrup inte alls växer på samma sätt som den internationella flygtrafiken i allmänhet och huvudkonkurrenten Stockholm i synnerhet. Under årets åtta första månader ökade antal passagerare på Arlanda med nio procent medan Kastrup gick fram med blygsamma 1,9 procent. 

Det är siffror som alltså skrämmer upp den danska regeringen som ser hur juvelen i näringslivet i Danmark minskar i betydelse och med det antalet arbetsplatser. Allt pekar på att man nu kräver att en del av det överskott som flygplatsen levererar ska användas till att sänka avgifterna. Förra året omsatte flygplatsen 4,2 miljarder danska kronor och levererade en vinst innan skatt på 1,6 miljarder. Faktum är att Kastrup är en av de två-tre mest lönsamma flygplatserna i hela Europa. 

– Kastrup har monopol på flygtrafiken och nu är det dags att betala tillbaka en del av vad den ensamrätten ger till samhället, så Ola Birk i intervjun. 

Det är nya toner och en ny inriktning som om den genomförs fullt ut – ledningen för Kastrup spjärnar emot allt tal om avgiftssänkningar – kommer att påverka Arlandas framtid. SAS har redan utlovat fler långlinjer från Köpenhamn om avgifterna sänks och över huvud taget öka linjenätet från Köpenhamn. Med lägra taxor på Kastrup och en flygskatt i Sverige ökar möjligheten att fler flygbolag börjar räkna på om det är huvudstadsflygplatsen i Danmark eller Sverige som ska vara hubben i Skandinavien. 



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kastrup
Skrivet av Calle, 2017-09-21 10:49:07
Kastrup är inte en modern kundupplevelse. Det är en modern kundfälla i flygplatsupplaga med lite för långa transfertider för att du ska hinna shoppa och äta, lite för långt mellan gater till synes oförklarligt för att få plats med så mycket butiker som möjligt. Ja, eftersom det verkar vara ett allmänt helgnöje att driva runt i köpcentrum så förstår jag att Kastrup får bra betyg men det är verkligen inte någon kundupplevelse.
Anmäl inlägget
Förnuft
Skrivet av Carl, 2017-09-19 11:04:25
Danska staten har en minoritetspost. OTPP + ATP har gemensam majoritet - dvs en minoritetsägare saknar inflytande och det är OTPP + ATP som gemensamt bestämmer.

Att jämföra Kastrup med Arlanda går ej. Kastrup flygplats är en modern kundupplevelse medan Arlanda är flygplatsernas motsvarighet till Ryanair. Detta syns tydligt i alla kundersökningar där Kastrup är topp 10 och Arlanda ligger på samma nivå som Mumbai.

Höga avgifter ger kundupplevelse. Flygskatt ingen förbättrad kundupplevelse...
Anmäl inlägget
ATP
Skrivet av Jens H, 2017-09-18 19:59:00
Måske bør det nævnes, at CPH's nye store medejer (ATP) ikke er et almindeligt privat pensionsselskab. Det er oprettet som følge af Folketingsbeslutning og opkræver eller udbetaler lovpligtig pension fra/til stort set alle voksne danskere. Bestyrelsen er sammensat af repræsentanter fra bl.a. fagforeninger og arbejdsgivere.

Så det er sandsynligt, at den nye ejer vil have mindre fokus på kortsigtet indtjening og vil være villige til at sænke afgifterne signifikant.
Anmäl inlägget
MMX?
Skrivet av RampTramp, 2017-09-18 15:50:50
Hört att vissa flygplatser exkluderas från skatten. Någon som vet om det gäller MMX?
Kan bli stora konsekvenser annars...
Anmäl inlägget
Flygbolag startar långlinjer där efterfrågan finns
Skrivet av Linkan, 2017-09-18 15:22:39
Flygbolag startar långlinjer där efterfrågan finns!
Idag är Kastrup 20 - 25% dyrare än Arlanda. Oslo är billigast, 50% av Kastrups priser.
Enligt vissas resonemang skulle alla långlinjer redan ha flyttas till Oslo!
Varför har detta inte skett?
Anmäl inlägget
Arlanda har inte en chans
Skrivet av Diavel, 2017-09-18 10:11:24
att bli störst i Norden, om avgifterna på Kastrup sänks märkbart. Sen kommer ju svenska flygskatten som vår intelligensbefriade regering vill införa. Denna löjliga skatt kommer betyda att ingen flygbolag vill starta nya långlinjer från Arlanda i framtiden. Enda konkurrans parameter som Arlanda har i sin favör är priset.
Anmäl inlägget
Utmana Naviair
Skrivet av Willhem, 2017-09-18 10:01:15
Kastrup Airport borde kräva från sina ägare att de får upphandla flygledningen. Kan bli flygplatsens största besparingsåtgärd i modern tid. Gatwick kostnadstäckning blev hela 40%. Många 10-tals miljoner årligen. Med en kostnadseffektiv flygledning så skulle Kastrup leva i en egen liga jämfört med Arlanda och Gardemoen.
Anmäl inlägget
Besatt
Skrivet av R, 2017-09-18 09:11:03
Det är tydligen vissa här som är besatta av flygskatten. Om SAS startar långlinjer från Kastrup så är det SAS som förlorar på det och ingen annan. Stockholmarna kan med lätthet välja något annat flygbolag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev