Norwegian blir av allt att döma första med att sätta in de nya Boeing 737 MAX på Arlanda. Redan i månadsskiftet oktober/november ska de vara på plats för att flyga bland annat till Dubai och Las Palmas.
Nu meddelar Icelandair att också de har lagt in Arlanda i flygprogrammet när de nya maskinerna fasas in i flottan. Det dröjer dock till i juni nästa år innan maskinen gör debut som FI312/313. Därefter flyger den linjen till Keflavik på ett utvalt antal rotationer under veckorna. Under sommarperioden flyger Icelandair två dagliga avgångar mellan Island och Stockholm och en daglig till Göteborg.
Icelandair tänkte först byta ut delar av sin åldrande flotta av B757 med Dreamliners. Men den ordern avbokades och gick till Norwegian som därmed fick ta över två B787-8 med mängder av barnsjukdomar. Icelandair bestämde sig istället för att satsa på den nya B737 i MAX-generationen och beställde 2013 nio B737 MAX 8 och sju av den större B737MAX9 med option på ytterligare sju flygplan. De första maskinerna ska levereras i början av nästa år och fasas sedan successivt in i flottan under tre år fram till 2021.
Den konfiguration som Icelandair ska använda har 152 stolar i economy och 8 i premium. Det ska jämföras med de 183 stolar i tre klasser som dagens B757-200 har. Vad som ska ske med de 25 B757 som idag flyger merparten av trafiken är ännu inte klart. Troligtvis finns de kvar under en övergångsperiod. Samtidigt har Icelandair, bland annat tack vara den starkt ökade efterfrågan, de senaste två åren tagit in fyra B767-300 som används på i första hand de tunga storstadslinjerna.
Icelandair har den senaste tiden presenterat två helt nya destinationer i USA, Cleveland och Dallas, båda med start i maj nästa år. Därmed är flygbolaget uppe i 20 destinationer i USA och Kanada. Det gör att man går i direkt närkamp med WOW Air på båda de destinationerna.