CS100
I början av 2020 börjar BRA fasa in de nya jetmaskinerna i flygplansflottan. Enligt de ursprungliga planerna skulle de ha börjat flyga på inrikesnätet redan 2013. Men dels förseningar från Bombardier, dels det egna beslutet att senarelägga leveranserna bland annat på grund av den aviserade flygskatten, gör att det dröjer ytterligare två år innan den nya C-serien är i trafik.
BRA har nu också valt att göra en genomgripande förändring i den order som legat hos flygplanstillverkaren i närmare sju år. Dåvarande Malmö Aviation beställde 5 av den mindre CS-100 och fem större CS-300. Dessutom finns en option på ytterligare tio maskiner. BRA väljer nu att omvandla den till tio maskiner av CS-100 och helt frångå de större maskinerna.
– Vi skapar en enhetsflotta med enbart CS-100 och det ger flera fördelar i flygproduktionen för oss som är ett relativt litet flygbolag, säger kommunikationschefen på BRA, Emma Sandsjö till Flygtorget.
Beslutet att enbart satsa på den mindre maskinen, med 125 stolar ombord i BRA’s utförande, bygger på analysen att den passar bättre för svenska förhållanden. Inrikestrafiken har haft en mycket blygsam ökning de senaste åren och CS100 blir ett logiskt komplement till flottan av ATR72-600 som flyger med 70 stolar. CS-300 hade blivit dubbelt så stor med 145 stolar ombord. Ytterligare en viktig faktor är utvecklingen på chartermarknaden. Den har ljusnat betydligt de senaste åren, bland annat tack vare att researrangörerna satsat på direktflygningar från många av landets regionala flygplatser. Det gör att behovet av mindre flygplan ökat eftersom de vanliga B737 och A320 i vissa lägen är för stora för tunnare marknader både ute i landet och på mindre, udda destinationer utomlands.
Förändringen i flygplansmodell påverkar inte det nu gällande leveransdatumet och heller den inneliggande optionen, som kvarstår på tio maskiner.