Norwegian 787
Den här gången tog det betydligt kortare tid för amerikanska Department of Transportation, DOT, att fatta ett beslut: Norwegians brittiska dotterbolag, Norwegian UK, NUK, får ett ”foreign carrier permit”. Det gör att NUK nu slipper flyga på de ”inlånade” tillstånden från Norwegian Air Shuttle och Norwegian Air International.
Med det nya tillståndet på plats kan Norwegian accelerera långlinjeverksamheten, dels på USA, dels på andra delar av världen.
– Tillståndet är ytterligare en pusselbit i vår långlinjestrategi, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian till Flygtorget.
En del av de pusselbitarna är redan presenterade, trafik från London Gatwick till Singapore som startar nu i dagarna och till Argentina i februari nästa år. Samtidigt öppnar tillståndet från DOT ytterligare möjligheter i och med att det innehåller en hel rad bilaterala avtal som Storbritannien har med andra länder. Det innebär bland annat att Norwegian kan använda samtliga Dreamliners i flottan till alla destinationer i linjenätet. När väl alla tillstånd i Argentina är klara, allt pekar mot att ett positivt besked även där kommer den närmaste tiden, kan flygplanen slingas på helt nya och effektivare rutter. Flygbolaget har redan börjat arbetet på att bestämma vilka existerande långlinjer och även kommande långlinjer som ska flygas av NUK.
Samtidigt har IAG, där British Airways, Iberia och Vueling ingår, dragit upp nya och kraftfulla planer för framtiden. IAG tillhör de flygbolag som ser Norwegian som ett stort hot mot den egna trafiken över Atlanten, både till nord- och sydamerika. Det nystartade lågkostnadskonceptet Level med bas i Barcelona, har hittills flugit tre linjer till Oakland, Buenos Aires och Punta Cana. Flottan har bestått av två A330-200 inhyrda från Iberia. Men den blygsamma starten i juni ska nu byggas ut. Redan nästa år tillkommer ytterligare tre A330 och ytterligare ett år senare åtta flygplan till med målsättningen att 2022 har 30 flygplan i flottan. Det ska då vara en blandning av A330 och A321LR för att, likt Norwegian, kunna flyga till både de stora städerna på båda sidorna av Atlanten och mindre destinationer med tunnare passagerarunderlag. Dessutom ska Level bygga upp ytterligare minst en bas, troligen i Paris eller Rom.
IAG har alltså satt igång en långlinjeutveckling med ett upplägg som tangerar det som Norwegian redan har ett tydligt försprång inom.