Mora flygplats
Det handlar om att byta orden ”får landa” mot ”ska landa”. Om Trafikverket gör det i underlaget för den kommande upphandlingen av flygtrafik i landet, så blir det räddningen för Mora flygplats.
Det menar i alla fall de politiker, företagare och andra som vill bevara flygplatsen och som nu satt igång en lobbyinsats för att Mora flygplats i framtiden ska garanteras en flyglinje till Stockholm. Mora har visserligen en direktlinje till Arlanda idag men det är kommunen själv som står för de cirka fem miljoner som den behöver för att överleva. Det betalar man för att den upphandlade linjen från Sveg till Stockholm gör en mellanlandning i Mora på de dubbelturer som flygs varje dag. En mellanlandning som man alltså ”får” göra enligt reglerna för den upphandlade trafiken. Bättre då att den Jetstream 32 som AIS flyger mellan Stockholm och Dalarna ”ska” mellanlanda.
Mora-Siljan flygplats tillhör de minsta i landet sett till antalet passagerare. Förra året passerade 7 434 resenärer flygplatsen, en betydande ökning sedan årets innan då siffrorna stannade på 4 838 passagerare, upp med drygt 50 procent alltså. Den 1 800 meter långa banan har visserligen kapacitet att ta emot större jetmaskiner med vissa viktrestriktioner men idag är det turboprop i den mindre skala som syns på plattan. Trafiken är i stort sett undantagslöst linjefart till Arlanda, undantaget vintersäsongen när BRA flyger skidresenärer från Ängelholm två gånger i veckan.
Det hindrar inte att regionen runt Mora oroar sig för vad en framtid utan upphandlad trafik kan innebära eftersom den egna förmågan att bära kostnaderna är begränsade. Ambulansflyget på Mora behöver en öppen flygplats, turistnäringen likaså. Alternativet är att flytta till Borlänge, Sveg eller till den kommande flygplatsen i Sälen. Därför har riksdagspolitiker från Mora bland annat ställt frågan till infrastrukturminister Tomas Eneroth om regeringen tänker hjälpa till att med upphandlad trafik hålla flygplatsen vid liv eller låta den falla.
I det lobbyarbete som nu pågår har EU’s regler om tidsvinst hamnat i fokus. Enligt EU krävs det en tidsvinst på tre timmar för en resa till huvudstaden i ett land för att statliga subventioner ska vara tillåtna. I Sverige har man en tuffare gräns och kräver fyra timmars tidsvinst. En tågresa från Mora till Stockholm tar från närmare fyra timmar upp till drygt fem timmar. Men då har inte tiden för de som reser från orter utanför Mora, räknats med.
– Mora måste få del av den trafikplikt som Trafikverket beslutar lom. Det handlar inte om charterresenärer utan överlevnaden för Moras näringsliv, säger den centerpartistiske riksdagsmannen Peter Belander i en intervju i Dalademokraten.