Skriv ut  

Osäkerheten kring Nextjet ökar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 oktober 2017
Den 17 november. Det är det datum som allt fler betraktar med en viss oro. Då går Nextjets tillfälliga licensen ut. Flygbolaget förutsätter dock att ett nytt tillstånd ska vara klart inom den närmaste tiden. Samtidigt har ett Nextjet och KV hamnat på kollisionskurs.

En rad regionala flygplatser runt om i landet oroar sig nu för vad som ska ske med den egna flygtrafiken till Stockholm efter den 17 november. I dagsläget har Nextjet inte tillstånd att flyga efter det datumet sedan Tranportstyrelsen bara beviljat ett temporärt AOC i väntan på att den ekonomiska situationen i flygbolaget skulle klarna. Det räknar dock Nextjet med att den redan gjort sedan man genomfört en rekapitalisering och även såld två flygplan, åtgärder som tillsammans stärkt kassan med cirka 70 miljoner. Det finns även en beredskap att ta in ett annat flygbolag för att flyga trafiken om det blir ett negativt utslag hos Transportstyrelsen.

– En ansökan om ny licens har skickats in till Transportstyrelsen och ett besked väntas i närtid, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.

Om det mot förmodan blir ett nej från Transportstyrelsen skapar det en akut kris hos ett flertal regionala flygplatser runt om i landet. Hemavan, Gällivare, Arvidsjaur, Lycksele, Vilhelmina, Kramfors, Karlstad och Jönköping har alla Nextjet som enda flygbolag för trafiken till Stockholm. Enbart Karlstad har 18 avgångar i veckan till Arlanda. Ännu verkar dock de flesta flygplatserna sitta lugnt i båten.

– Jönköping Airport följer utvecklingen noga och enligt den information vi har så har Nextjet idag lämnat in ansökan till Transportstyrelsen, som är beslutande myndighet, om förnyad operativ licens. Inga aviseringar om förändring i trafikprogrammet har meddelats oss, säger Rony Forsberg, VD på Jönköping Airport.

Riktigt lika lugnt betraktar inte Trafikverket situationen. Där har men dragit igång förberedelserna för att upphandla de linjer som Nextjet flyger, detta som en säkerhetsåtgärd.

– Vi ser allvarligt på att en operatör har hamnat i den här situationen och har omgående börjat med de åtgärder vi kan göra för att säkerställa trafiken. Med kännedomen om att licensen är indragen har vi gått ut med en villkorad upphandling, det gjorde vi i fredags. Det innebär att om Nextjet får tillstånd att fortsätta flyga så lägger vi ned upphandlingen, får de inte förlängd licens kommer den här upphandlingen att rulla på. Sista datum för att lämna anbud på linjen är 14 november, säger Håkan Jacobsson på Trafikverket i en intervju med Norran. 

Samtidigt har Nextjet hamnat på kollissionskurs med Konsumentverket som kritiserar det faktum att flygbolaget säljer flygbiljetter efter den 17 november, trots att det ännu inte finns något flygtillstånd efter den dagen. Att inte informera om detta bryter mot marknadsföringslagen, menar Konsumentverket som lämnat in en stämningsansökan till Patent & Marknadsdomstolen. Det har retat upp Nextjet som menar att de nu informerar alla som bokar biljetter om de förutsättningar som råder.

– Trots detta har Konsumentombudsmannen, utan att ge Nextjet vidare information eller ytterligare chans att yttra sig, lämnat in en stämningsansökan till Patent- & Marknadsdomstolen. Detta gör att saken troligtvis kommer att avgöras rättsligt även om Nextjet hellre sett att ärendet retts ut i en dialog mellan Nextjet och Konsumentverket.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar till ESNG-bor
Skrivet av Resenären, 2017-10-02 23:16:18
Man får väl inget AOC utan att äga minst ett flygplan? Det finns regler kring det här. Utan tillgångar i bolaget får man väl näringsförbud?
Anmäl inlägget
Är svenskt flyg snart utrotat?
Skrivet av Styrman4, 2017-10-02 21:41:41
I Finland är de flesta flygplanen finskregistrerade.
I Norge är de flesta flygplanen norskregistrerade.
I Danmark är de flesta flygplanen danska.
På Island är nästan alla flygplan registrerade där.
Här i Sverige är svenska flygplan sällsynta. Åker man inte med BRA (eller Nextjet) är ganska säkert flygplanet inte från Sverige. Vare sig man åker charter eller reguljärt.
Anmäl inlägget
Skilj på de olika licenserna!
Skrivet av ABC, 2017-10-02 21:23:40
Det handlar i detta fall ej om ett tillfälligt AOC utan en tillfällig Operativ Licens. Det smyger ju tyvärr in lite faktafel i journalistiken här som kan få problem att framstå allvarligare än vad de är.
Anmäl inlägget
Byråkrater
Skrivet av Diavel, 2017-10-02 20:18:00
KV och andra Sosse uppbyggda kolosser har bara ett syfte :sig själv, detsamma gäller LO och arbetsförmedlingen t.ex.
Om man åstadkommer nånting av värde betyder ingenting.
Anmäl inlägget
Sälja leasade flygplan?
Skrivet av ESNG-bor, 2017-10-02 13:57:33
Hur säljer man flygplan som man inte äger? Enligt Transportstyrelsens hemsida är Nextjet registrerad som innehavare av 15 flygplan men de äger inte ett enda.
Anmäl inlägget
Börja kommunicera NU, KV
Skrivet av MR Kilter, 2017-10-02 10:29:57
KV, ja en okänslig byråkratisk koloss, som utan någon form av hänsyn, kör över allt i sin paragrafiska väg. Kanske det vore intressant med ett möte mellan parterna, detta då mycket av framtida frågor står på spel, för såväl flygplatser, passagerare och många anställda. Ett initiativ från kolossen kanske.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev