Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Go-light ska pressa priserna på flygbiljetter

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 oktober 2017
Lufthansa, Icelandair, American och kanske också SAS. Allt fler flygbolag sneglar på att införa bottenprisbiljetter också på de interkontinentala flygningarna. Även SAS kan tänka sig GO-light på långlinjerna.

Det klassiska systemet med tre klasser ombord är på väg att förändras. Det är framför allt fler flygbolag som vill skapa ytterligare en prisklass som ska locka resenärer med enkla behov. I de flesta fall är det en ”light-version” av de vanliga economybiljetterna som innebär att resenären betalar ett lågpris för själva flygbiljetten och sedan lägger till de tjänster som man vill ha, till exempel bagage, sittplats och mat. 

Det är ett sätt för de etablerade flygbolagen att möta konkurrensen från lågkostnadsaktörerna, i första hand Norwegian och WOW Air. Icelandair, som har WOW Air med samma upplägg, att flyga passagerare via Reykjavik till Nordamerika, annonserade i dagarna att de inför Economy Light. Det är en avskalad biljett där enbart handbagage ingår. Lufthansa å sin sida provar en liknande modell på ett utvalt antal destinationer i USA, bland annat New York, Miami och Los Angeles, Även där är det enbart flygbiljett med tillägg för övrig service. Hos både Icelandair och Lufthansa sitter de ”billiga” passagerarna i den vanliga economy-kabinen. Så kan listan fortsätta där även Emirates har presenterat planer på att inrätta en billigare klass ombord på de stora långlinjemaskinerna.

Även SAS har umgåtts med planerna på en Go-light, alltså en prisbantad version av den egna economybiljetten GO även på långlinjerna. I en intervju i norska media nyligen sa Eivind Roald, kommersiell direktör i SAS att det är en naturlig utveckling av det egna produktsortimentet. Människor har olika behov och flygbolaget ska se till att kunna tillgodose det så bra som möjligt. När de kan komma att införas är inte sagt, inte heller vilken utformning de kommer att få. 

Att inrätta en lightprodukt kan vara ett betydligt mer kostnadseffektivt alternativ till att starta en helt egen lågkostnadsverksamhet, som bland andra IAG gör med Level och Air France med Joon. 





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

När är botten nådd?
Skrivet av Resenär med integritet, 2017-10-12 16:38:51
Race to the bottom....
Anmäl inlägget
??
Skrivet av Diavel, 2017-10-10 21:19:49
pf, det är möjligt det är jag som är dum, men fattar inte vad dumenar...
Anmäl inlägget
Når en "Go light" billett
Skrivet av pf, 2017-10-10 09:02:26
kommer, tar selskapene/bolagene å viderefører prisen hvor bagasje er inkludert, til "Go light".

Mao, en "skjult" og i flere tilfeller prisøkning for de som har innsjekket bagasje.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev