Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Saab bygger digital flygledning i Storbritannien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 oktober 2017
Från London City till Cranfield Airport. Den mindre brittiska flygplatsen blir nu ett forskningscenter för digital flygledning när Saab och universitetet på orten startar samarbete.

Samtidigt har Saab och LFV fått drifttillstånd för fjärrstyrning av flygledningen i Sundsvall.

Remote Tower
Remote Tower

Tidigare i år skrev Saab avtal med London City Airport om att bygga upp en Remote kontrollcentral i Swanwick i södra England. Den ska bland annat hantera London City Airport. För Saab var det ett framsteg att NATS, National Air Traffic Service, valt den svenska tekniken för fjärrstyrning. Det blir också en möjlighet att visa upp den digitala tekniken i ett helt nytt skarpt läge och i ett område med betydligt högre trafikintensitet än i Örnsköldsvik och Sundsvall. 

– Att en så viktig internationell flygplats som London City Airport litar till vår teknik, visar att den ger digitaliseringens möjligheter till flygplatser oberoende av storlek och läge, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions. 

Nu har Saab tagit ytterligare ett steg på den brittiska marknaden. Den tidigare RAF-basen Cranfield Airport ligger cirka 70 kilometer nordväst om London och har ingen linjetrafik utan är till största delen en flygplats för taxi- och allmänflyg. Men framför allt ligger här ett av de främsta kommersiella forskningsuniversiteten, Cranfield University. Saab och universitetet ska nu använda den nya digitala tekniken på flygplatsen i ett forskningsprojekt

– Digitala tornet för flygtrafikledning innebär ett stort lyft för Cranfield Airport och universitets forskningsverksamhet. Våra befintliga faciliteter i kombination med det digitala tornet gör Cranfield till Europas ledande anläggning för flygforskning, säger professor Sir Peter Gregson, rektor och VD för Cranfield University.

Från Saab räknar man med att arbetet tillsammans med universitetet i Cranfield ska hjälpa till att utveckla den digitala flygledningen ytterligare.

– Vi ser fram mot samarbetet och de starka kopplingar som universitetet har med branschen när det gäller innovativ forskning och utveckling, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions.

Avtalet i Storbritannien kommer bara dagar efter att Saab och LFV fått klartecken att börja fjärrstyra flygtrafiken på Sundsvalls flygplats. Transportstyrelsen har utfärdat ett temporärt drifttillstånd för de kommande två åren, vilket är de normala rutinerna. Det innebär att flygledarna i tornet på flygplatsen nu flyttar över till LFV’s Remote Tower Center, RTC, som också ligger på flygplatsområdet.

Samtidigt har en ansökan lämnats in till Transportstyrelsen om att också Linköping ska anslutas till RTC.





Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re Thomas
Skrivet av C, 2017-10-12 19:46:48
Det finns teknik på den här planeten som kan utrota allt liv flera gånger om. Är det då teknikfientligt att inte använda den? Bara för att man kan göra något betyder inte att man ska göra det.
Anmäl inlägget
Re M
Skrivet av Erik, 2017-10-12 18:26:54
Avundsjuk.
Anmäl inlägget
What?
Skrivet av (m), 2017-10-12 17:07:28
Kan du inte skriva vad du menar istället för att skriva vad du tycker? Hur är en sann såsse i det här sammanhanget?
Anmäl inlägget
Såssse
Skrivet av Erik, 2017-10-12 16:57:19
"Thomas" tycker inte i denna frågan för att han är "teknikvänlig", han tycker för att han tror att det är dåligt för en yrkesgrupp. :-( Nu har han iofs fel även i den frågan.
Han är en sann "såsse"!
Anmäl inlägget
Re:Thomas
Skrivet av Realist, 2017-10-12 16:39:18
Om du visste hur mycket "digitalisering" har kostat oss skattebetalare i många andra "prestigeprojekt"!
Att teknik är ny betyder inte att den är bra!
Lekstuga med någon annans pengar!
Anmäl inlägget
Sv thomas
Skrivet av C, 2017-10-12 16:34:05
Ser inget teknikfientligt i att inte vilja se flygplatser drivas på distans. Utveckla gärna!
Anmäl inlägget
allt digitaliseras och det går fort
Skrivet av thomas, 2017-10-12 14:14:22
snacka om teknikfientliga kommentarer
Anmäl inlägget
Läs mellan raderna
Skrivet av Lisa, 2017-10-12 12:01:16
"Saab och universitetet ska nu använda den nya digitala tekniken på flygplatsen i ett forskningsprojekt". Det är alltså inte tal om någon försäljning till marknadsmässiga priser, det är det inte värt. Säljer man inget får man hitta på andra metoder typ skänka lite utrustning till ett universitet i utbyte mot lite exponering. Kanske lönar sig längre fram men att ge bort saker ska inte lyftas som ett exempel på vilken försäljningssuccé RTS är idag.
Anmäl inlägget
???
Skrivet av Nickan, 2017-10-11 16:40:33
Varför är ens Cranfield en nyhet för FT? För att SAAB sponsrar? IT-attack mot Trafikverket slog ut tågtrafik senast idag, där har ni fjärrstyrning i ett nötskal gott folk.
Anmäl inlägget
DIGITALT
Skrivet av Johan, 2017-10-11 13:44:06
Berätta för en politiker att det är "DIGITALT" så är det bra! :D Inte den första branschen som drabbats av politiker som tror att "DIGITALT" är lösningen på allt. Att det sen inte är så "DIGITALT" som man tror, det får dom aldrig reda på!
Anmäl inlägget
Blåsning
Skrivet av Sven P, 2017-10-11 12:03:22
Det kan kanske fungera som ett tillräckligt bra system för väldigt små flygplatser med lite rörelser, typ Örnsköldsvik, men annars är det hela ett stort tragiskt misstag som hela samhället kommer att få lida för. Okunniga beslutsfattare får inte veta något annat än vad dessa försäljare lyckas lura i dom. Troligen har LFV ledning och styrelse insett att det hela är ett felgrepp, men ingen har kurage att sätta stopp. Varningsklockorna har klämtat länge nu.
Anmäl inlägget
När ska marknaden börja betala för RTS?
Skrivet av Thomas, 2017-10-11 08:48:22
Per idag finns det inga kontrakt/testflygplatser som behöver betala för tekniken mm. Notan kommer när inga alternativ finns. Hela affärsidén bygger på att hindra framtida upphandlingar av flygledning. LFV mådde jätte bra innan avregleringen 2010. De största förlorarna är flygplatserna själva, flygbolag och flygledarna som blir färre till antalet och måste flytta. Märkligt att inga förutom svenska försvarsmakten som insett hur osäkert detta system är och blir.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev