Skriv ut  

Norge i europatopp – Sverige långt efter

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 oktober 2017
Inrikestrafiken i Norge har alltid varit stark. Faktum är att två av storstadslinjerna i Norge tillhör de största i Europa. Det visar en sammanställning som Flygtorget gjort.

Inrikestrafiken i Sverige ökar, men i mycket beskedlig takt. Det är långt från de nästan tvåsiffriga tal som de internationella flygningarna kan visa upp. I september minskade till och med antalet inrikespassagerare på Swedavias tio flygplatser med en procent och stannade på 1 281 000 passagerare.
 
Liknande utveckling syns i Norge, även där backade passagerarantalet om än lite mindre och slutade på minus 0,7 procent.
 
Men fortfarande är den norska inrikestrafiken betydligt större än den svenska. Faktum är att två inrikeslinjer i Norge tillhör de största i hela Europa. Det är de två klassiska storstadsrutterna från Oslo till Bergen respektive Trondheim som ligger bra till i Europa när det gäller kapacitet. Under september månad var Oslo – Bergen femte största flyglinje i Europa och Oslo – Trondheim den sjätte största. Just linjen till Trondheim har länge tillhört de största i Europa och tidvis även legat i topp.

Tio i topp i Europa under september 2017, räknat i kapacitet:
Izmir – Istanbul, Ataturk 314 075 stolar
Heathrow – New York, JFK 310 066 stolar
Heathrow – Dubai 309 581 stolar
Madrid – Barcelona 295 780 stolar
Oslo – Bergen 270 874 stolar
Oslo – Trondheim 262 494 stolar
Paris Orly – Toulouse 261 350 stolar
Antalaya – Istanbul 254 601 stolar
Izmir – Istanbul, Gökcen 240 261 stolar
Berlin tegel – München 232 714 stolar

Det kan jämföras med kapaciteten på de två största linjerna i Sverige, som dock flygs från två flygplatser i Stockholm:
Stockholm – Göteborg 193 962 stolar
Stockholm – Malmö 179 272 stolar

Naturligtvis har inte den samlade kapaciteten utnyttjats till fullo. Men passagerarsiffrorna för de två norska sträckorna, är trots det betydligt större än vad den svenska inrikestrafiken till Göteborg och Malmö kommer upp till.  Trafiken till Bergen och Trondheim ökar också i motsats till den övriga inrikestrafiken i Norge.

Passagerare Norge under september 2017
Oslo – Bergen 193 045
Oslo – Trondheim 196 586 

Passagerare Sverige under september 2017
Sthlm – Göteborg 131 785
Sthlm – Malmö med 117 506.




Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Snabbtågen tar bitvis över på inrikes.
Skrivet av Mike, 2017-10-17 22:51:46
Tillbaka på 1980 talet var det faktisk MAD-BCN och sedan STO-GOT som var störst i Europa. Sedan kom snabbtågen och sänkte tågtiden från cirka 5 timmar til idag 3:20 STO-GOT.
I Frankrike halverades flygtrafiken PAR-LYS när TGV tågen kom.
Anmäl inlägget
Izmir – Istanbul, Gökcen
Skrivet av Malovanyy, 2017-10-17 21:54:11
Dessa två flygplatser ligger inte i Europa allts. Istanbul-Antalya: vilket flygplats i Istanbul? En ligger i Europa och en i Asien. Antalya ligger i Asien
Anmäl inlägget
Norge i europatopp – Sverige långt efter
Skrivet av Bjørn, 2017-10-17 19:54:50
30 mil mellom Oslo og Bergen må være luftlinje, da korteste vegstrekning er på over 46 mil...
Anmäl inlägget
Fakta bør sjekke sine fakta bedre
Skrivet av pf, 2017-10-17 19:29:54
Strekningen Oslo-Bergen via Drammen med tog er 496 km. Raskeste tog bruker etter tidtabell 6 t 32 min

Å reise med tog i Norge er, som i Sverige veldig komfortabelt.
Anmäl inlägget
Norge geografi
Skrivet av Fakta, 2017-10-17 17:28:01
Åka tåg mellan Oslo och Bergen - en sträcka på 30 mil tar ungefär 6 timmar. Ta det i beaktande. Norges inrikes trafik har hög volym eftersom det finns inget effektivt konkurrerande trafikmedel som i Sverige
Anmäl inlägget
Kabinfaktor
Skrivet av Jonsson, 2017-10-17 17:17:42
Intressant att kunna räkna ut genomsnittliga kabinfaktorn på linjerna GOT/MMX-ARN/BMA samt OSL-TRD/BGO.
Anmäl inlägget
ABC,
Skrivet av pf, 2017-10-17 13:19:52
vi har en topografi på u-lands nivå
Anmäl inlägget
Geo
Skrivet av Patric, 2017-10-17 13:18:12
Och hur ser tågtransporterna ut mellan Oslo och Bergen. I Sverige föredrar ju många företag tåget före flyget. En faktor som också spelar in tänker jag
Anmäl inlägget
2:a & 3:e plats i Europa
Skrivet av Nightflight, 2017-10-17 10:16:22
Om man jämför storlek inom Europa, ligger OSL-BGO på 2:a plats och OSL-TRD på 3:e.
Anmäl inlägget
2:a och 3:e inom Europa
Skrivet av Nightflight, 2017-10-17 10:05:47
Jämför inte äpplen med päron!
Inom Europa leder Madrid - Barcelona. Och på andra respektive tredje plats kommer OSL-BGO och OSL-TRD.
Anmäl inlägget
Ända sättet att resa...
Skrivet av ABC, 2017-10-17 09:31:11
Detta kan ju möjligen bero på att Norge har vägar och järnvägar på u-landsnivå och flyget är det enda tänkbara färdmedlet?
Anmäl inlägget
C'mon
Skrivet av Realist, 2017-10-17 09:20:10
Och geografi spelar ingen roll?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev