Skriv ut  

Ändrad postgång minskar flygningarna för West Atlantic

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 oktober 2017
I Norge räcker det med två dagar för att breven ska komma fram. Det minskar behovet av flygfrakt och just nu omförhandlas avtalet med West Atlantic. Samtidigt fortsätter flygbolaget att växa flottan av jetmaskiner som ersättare till de äldre ATP som flyger idag.

West Atlantic
West Atlantic

I Sverige har man diskuterat om reglerna som säger att ett brev ska komma fram över natten ska ändras. Om det blir verklighet, att det räcker med två dagars postgång, så kommer det att påverka verksamheten hos Amapola som flyger merparten av posten idag.
 
I Norge är motsvarande förändring redan ett faktum, breven måste inte fram från en dag till en annan. De nya reglerna gäller från 1 januari 2018 och det påverkar West Atlantic som idag har huvudansvaret för att flyga posten i Norge. Det är ett avtal som gäller fram till 2020 men som nu förändras och kräver färre flygoperationer.
 
- Vi arbetar tillsammans med Posten Norge för att göra denna övergång så smidig som möjlig, skriver Fredrik Groth, vd för West Atlantic i en kommentar till den senaste kvartalsrapporten.
 
Det påverkar framför allt flottan av ATP som flygbolaget använder i Norge. De längsta sträckorna, bland annat till Svalbard flygs med Bombardier CRJ200PF kommer av allt att döma inte att påverkas. West Atlantic är en av få och den i särklass största operatör av det klassiska brittiska flygplanet och sedan en tid är ett antal maskiner tagna ur produktionen.
 
- Ett stort fokus läggs på att hitta nya möjligheter för den ATP-flotta som är parkerad. Vi har monterat isär fyra ATP-flygplan och ser goda möjligheter framöver för den del av den parkerade ATP-flottan som har stor fraktdörr. Möjligheter finns både i form av flygplansförsäljningar, leasa ut flygplan eller nya operationer. Internationell expansion utanför Europa finns fortfarande på horisonten, då vi söker efter olika tillväxtmöjligheter på snabbt växande fraktmarknader.
 
Fraktmarknaden växer för närvarande, bland annat tack vare den ökande näthandeln. Det har i sin tur gjort att West Atlantic fortsatt att bygga upp flottan av jetmaskiner. Den senaste tiden har två nya B737-400 fasats in och ytterligare en är på väg för att klara uppdraget för Royal Mail.
 
Dessutom är fyra B737-800BCF på väg, alltså Boeings helt nya Converted Freighter som West Atlantic är launch-customer för. De ska levereras i februari, augusti och november nästa år med en sista maskin i februari 2019. De helt nya maskinerna har stor lastdörr och lastar sammanlagt 23,9 ton. Det bygger vidare på moderniseringen av flygplansflottan som på sikt kommer att fasa ut ATP-maskinerna.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Köper Nextjet?
Skrivet av Kungen, 2017-10-19 21:24:33
Det sägs att westair planerar att köpa Nextjet. Detta för att växla över på pax...
Anmäl inlägget
Noen som vet ?
Skrivet av pf, 2017-10-18 19:29:19
Er det et direktiv fra EU/EØS som sier at post fra 1Jan.18 ikke behøver å komme frem neste dag, to dager er tilrekkelig ?
Anmäl inlägget
Samma regel i SWE
Skrivet av 123, 2017-10-18 15:28:17
Två dagar börjar även gälla i Sverige från årsskiftet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6797264
Anmäl inlägget
737
Skrivet av Kålle, 2017-10-18 14:13:55
till ABC.
Hört talas om DHL, FEDEX, UPS & TNT ?
Dt är ju inte så att fraktvolymerna minskar precis, när alla ska ha sina näthandlade prylar nästa dag.
Anmäl inlägget
Tvådagarspost i UK?
Skrivet av ABC, 2017-10-18 12:08:10
Och vad ska man göra med alla 737 när Royal Mail inför tvådagars posthantering? Vad kan realistiskt vara arbetsområdet för ATP som inte har prestanda för att operera i Sydamerika och är för svårskruvad för Afrika?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev