Skriv ut  

Framtiden för Eskilstuna flygplats osäker

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 oktober 2017
I somras kraschade planeringen för att ge flygplatsen i Eskilstuna nytt liv. Den tilltänkta samarbetspartnern gick i konkurs. Nu finns enligt uppgift en ny grupp investerare som vill bygga upp verksamheten. Men några detaljer är inte kända.

Under den stora försvarsövningen Aurora17 tidigare i år var Kjula en av de flygplatser som var aktuella att användas av de medverkande flygstridskrafterna. Med fullt fungerande infrastruktur men utan linjetrafik och särskilt mycket övrig trafik är flygplatsen idealisk för militär flygverksamhet. 
 
Men just bristen på regelbunden flygverksamhet, den tog slut redan mitten av 1970-talet, är det övergripande problemet för flygplatsen utanför Eskilstuna. Med enbart taxi- och ambulansflyg och allmänflyg, är framtiden för flygplatsen osäker. När diskussionerna om Brommas framtid var som hetast för ett par år sedan lanserades flygplatsen som ett alternativ till Bromma. Kjula ligger trots allt strategiskt till med järnvägens Svealandsbana strax söder om rullbanan. Så sent som våren 2016 talades om kraftiga investeringar för att göra flygplatsen till ett nytt Skavsta men det är ännu inget som synd ute på flygplatsen. I somras tog också de planerna till viss del slut när en del samarbetsavtal med näringslivet löpte ut utan att förnyas. 
 
Samtidigt finns dock intressen för att satsa på en utveckling av flygplatsen. Enligt det kommunala bolaget Eskilstuna Logistik och Etablering AB finns nu en grupp investerare som man för "en förutsättningslös diskussion med” och som ska kunna utmynna i ett "långsiktigt privatfinansierat arrendeavtal" för flygplatsen.
 
Vad det i så fall innebär för flygplatsens framtid är oklart eftersom ingenting ännu är officiellt. Det troliga alternativet är att i så fall satsa på fraktflyget. Eskilstuna räknas som ett fraktnav för Mälardalen med närhet till både vägtransporter och järnväg. 
 
En liten ljusning uppstod tidigare i år när den danska pilotutbildningen Greybird valde Eskilstuna flygplats som bas för den första etableringen i Sverige.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

sthm endast Arlanda
Skrivet av Anonym , 2017-10-20 06:22:58
stor Sthlm behöver endast Arlanda för den tunga kommersiell flygtrafiken
Sen behövs en icke kommersiellt flygplats med endast allmänflyget, (112 verksamhet, pilot utbildning, flygklubbar etc)
Anmäl inlägget
Kjula behövs inte
Skrivet av Bertil, 2017-10-19 15:45:55
Nej, varje stad behöver inte en flygplats. Det kostar ganska mycket att driva en flygplats.
Anmäl inlägget
Behövs Kjula?
Skrivet av Anders, 2017-10-19 12:17:57
Behöver Mälardalen 4 flygplatser? (ARN inkluderat) Verkar orimligt med Örebro, Västerås, Kjula när dessutom ARN ligger nära.
Nån måtta på kommunernas enskilda sug efter ’egen’ flygplats får det väl ändå vara.
Jag är absolut inte emot flygbranschen. Jobbar själv inom den. Men det måste finnas rimlighet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev