Skriv ut  

Sydafrika och Mexiko nästa långdistans för SAS?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 oktober 2017
En växande långlinjeflotta öppnar för nya destinationer. Det kan bli fråga om helt nya destinationer med fokus på fritidsresandet.

SAS A330
SAS A330

De närmaste åren växer SAS långlinjeflotta när den nya A350-900 börjar levereras med start under sista kvartalet 2019. Enligt de ursprungliga planerna skulle de ha levererats redan från slutet av 2018 men SAS vill ha dem i en samlad, större grupp för att underlätta infasningen. 

De nya maskinerna ska i första hand ersätta de äldre A340 som dock inte fasas ut rakt av när leveranserna av A350 kommer igång.  De fortsatt relativt låga bränslekostnaderna gör att de kan finnas kvar i flottan lite längre än planerat. 

– Nej, vi har inte bråttom att ta bort dem. De är inte så tokiga att använda idag eftersom vi själva äger sju av dem och har haft dem sen de tillverkades. De är billiga att använda, trots att de drar närmare 30 procent mer bränsle än A350:n. Visar det sig att vi behöver fler långlinjemaskiner kan vi behålla åtminstone några, sa säger Niklas Hårdänge, ansvarig för infasningen av det nya flygplanet i SAS flotta, när Flygtorget intervjuade honom I början av sommaren. 

Lägg till de äldre A330 och nya A330E som SAS flyger idag och långlinjeflottan växer till sig snabbt när de åtta A350-maskinerna anländer. Det öppnar i sin tur för att linjenätet kan utökas med fler destinationer och i en stort uppslagen intervju i Svenska Dagbladet i veckan lyfte vd Rickard Gustafsson frågan. 

– Om bränslepriset är lågt kan vi behålla några av våra gamla plan. Då kanske vi kan börja flyga med dem till rena fritidsdestinationer som Sydafrika eller Cancun, sa han under intervjun med SvD.

Det skulle i så fall vara första gången på många år som SAS flyger egen trafik till Afrika. Historiskt sett, under epoken DC-8 och DC-10, har det funnits linjer till bland annat Nairobi, Dar es Salaam och Johannesburg. Att sätta in de åldrande A340 på renodlade fritidsdestinationer följer i så fall också i spåren av Lufthansa. När de första stegen i skapandet av ett lågkostnadssegment inom flygbolaget, det som sedan utvecklade sig till Eurowings, använde Lufthansa just äldre A340 som flög på turistdestinationer i USA och Karibien. Fritidsresandet, gärna till långväga resmål är också den marknad som just nu växer snabbast. 



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

hmm..
Skrivet av Kalle , 2017-10-31 22:13:51
Fråga till Johan: Men SAS A350s som är påväg in för att ersätta 340. Klarar inte de konkurrensen då?å
Anmäl inlägget
Dom har inte råd
Skrivet av Johan, 2017-10-31 18:35:45
SAS har inte pengar till detta. Nu går oljeprisen upp, och dom gamla A340 kan inte konkurrera med dom nya bolagen.
Anmäl inlägget
Dobrý den
Skrivet av Realist , 2017-10-29 17:08:04
@pf
Köpenhamn eller Stockholm är inte Prag.
Anmäl inlägget
Hoppas på dessa linjer!
Skrivet av Leo, 2017-10-29 13:31:44
Nu känns Mexico och Sydafrika inte så jätte bra vinstgenererande destinationer. Star Alliance har redan idag många aktörer till just Sydafrika.

Jag tror däremot på en flyglinje med SAS till Kanada, Sydkorea, Sydostasien och Sydamerika.

Glöm inte affärsresenärna och svenska företag som är etablerade utomlands.
Anmäl inlägget
Seoul
Skrivet av pf, 2017-10-29 12:24:44
Har aldri helt forstått hvorfor ikke SAS forsøker seg der ?

Har også SAS begrensinger i antall bevegelser over Russland, eller mangler avtale med Sør-Korea ?

Sør-Korea er et stort marked, mange gruppereisende fra der som vil hit......

Når de reiser f.eks til Praha, hvorfor ikke CPH ?

Anmäl inlägget
750millar back
Skrivet av Wallenberg, 2017-10-28 19:36:37
Haha! Just det! Nya linjer säkert!
Anmäl inlägget
Sv DC-10
Skrivet av pierre holmgren, 2017-10-28 18:16:48
At skrive CPH var en tilsnigelse men som skrevet i seneste svar Skandinavien.
Anmäl inlägget
Sv DC-10
Skrivet av pierre holmgren, 2017-10-28 18:14:13
TC koncernen har over tid haft store finansielle problemer oghar det stadig. TC Skandinavien er stort set det eneste sted der tjenes penge og det på trods af det er her man har de højeste omkostninger, ganske tankevækkende.
Bissen er dog blevet skruet på fra ledelsen hvilket også har betydet at engelske piloter skal flyve fra CPH denne vinter da enighed omkring hvilestole ikke kunne opnåes.
Anmäl inlägget
28 Oktober
Skrivet av Anomumin, 2017-10-28 15:31:45
Vad är så konstigt? Finnair flyger där så varför inte SAS?
Anmäl inlägget
Kan
Skrivet av DC-10, 2017-10-28 15:13:24
du förtydliga vad du menar med att TC endast tjänar pengar i CPH.
Anmäl inlägget
1 April?
Skrivet av pierre holmgren, 2017-10-28 12:01:18
Haha det vil jeg se før jeg tror det. Men ok rygtet taler om at Apollo har tilbudt SAS en 5 årig charter kontrakt for longhaul. Sjovt at tænke på at de højeste omkostninger i TC koncernen findes i CPH og så er det det eneste sted de tjener penge. Siger lidt om stole prisen hos TC på longhaul , altså høj høj sæde pris der opnåes hos tour operatørene.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev