De argentinska flygmyndigheterna har nu godkänt ansökan från Norwegian Air Argentina, det nya bolag som etablerades i januari i år. Sedan dess har arbetet startat på att bygga upp en bas i landet och framför allt, söka de drifttillstånd som krävs. I slutet av förra veckan var det på plats.
Det innebär att den stora satsning som Norwegian nu gör på Argentina kan dra igång på allvar. Enligt de första planerna handlar det om investeringar på cirka 39 – 40 miljarder svenska kronor under en period på åtta år. I ansökan ville Norwegian ha tillstånd att flyga sammanlagt 156 linjer, lokalt, regionalt och interkontinentalt. Det slutliga godkännandet ger grönt ljus för 153 linjer. Vilka som inte fått klartecken är inte officiellt.
Att Norwegian satsar på just Argentina är i sig inte förvånande. Sydamerika ligger ett par år efter Europa när det gäller framväxten av lågkostnadsflygbolag.
I ett första skede ska åtta Boeing 737-800 och B737MAX8 placeras på tre baser, i Buenos Aires, Cordoba och Mendoza. Myndigheterna har även gett klartecken att basera Boeing 787-8 och Airbus A321neo och A321LR i Argentina. Flygplansflottan ska också snabbt ökas och Norwegian siktar på att ha ett 70-tal flygplan i Argentina efter åtta år. Det kommer i så fall att göra verksamheten i Argentina till en av de störra i hela Norwegian-gruppen. I dagsläget är fortfarande Norge störst, följt av Spanien, Sverige och Storbritannien.
Exakt när flygningarna i och omkring Argentina kommer igång är ännu inte halt klart. Men i och med att rekryteringen av både mark- och flygande personal har startat, kan de ske ett stycke in på nästa år.
De första flygningarna från Europa till Argentina är dock redan inplanerade. Det är sträckan Gatwick – Buenos Aires som blir premiärrutt.
Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Er det feil
Skrivet av pf, 2017-10-31 13:09:01
å si at Norwegian gjør store investeringer i Argentina ? Ettersom man plasserer luftfartøy der, kan disse dras relativt raskt ut, skulle markedsforholdene gjøre prosjektet umulig. Jfr "Theory of contestable markets".
|
|
Konkurranse med Low Cost Airlines
Skrivet av pf, 2017-10-31 11:18:03
vil åpne et stort marked i et land med meget store avstander. Frågan er om infrastruktur, som hoteller m.v. er godt nok utbygd for en masseturisme....
Problemet er å få piloter for Norwegian og andre nye, dette sålenge det kreves argentinsk statsborgerskap fra myndighetene. Digresjon å liberalisere markedet såfremt piloter ikke finnes.
|
|
Tror på det här
Skrivet av Cristoffer, 2017-10-31 10:22:39
Jag har många vänner i Argentina vars största dröm är att åka till Europa på semester, så marknaden ser stark ut. Folk skriker efter billiga flygbiljetter
|
|
Kämpa
Skrivet av Anders, 2017-10-31 09:20:36
Det har man väl gjort sedan dag ett med long haul? Argentina är piece of cake jämfört med DOT.
|
|
Intressant
Skrivet av Orvar, 2017-10-30 19:07:45
kan nog bli svårt att få det hela å fungera då man kämpar mot hela etablissemanget där nere. Klara man av det är det mycket mycket starkt gjort.
|
|
Framgång
Skrivet av Gustaf, 2017-10-30 18:54:29
Mycket interessant med Norwegians satsningar. SAS bare följer efter.
|
|