Skriv ut  

Första trafikprogrammet klart för SAS Irland

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 november 2017
Den 3 december är trafikstart. Då inleder SAS irländska verksamhet flygverksamheten. Den byggs sedan snabbt på med linjer från de tre skandinaviska huvudstäderna.

SAS A320 neo
SAS A320 neo

Det var i februari i år som SAS meddelade beslutet att starta två baser utanför Skandinavien, på Irland och i Malaga. Med ett eget AOC ska den irländska verksamheten, enligt de ursprungliga planerna, flyga trafik, främst från Storbritannien med turnaround i Skandinavien. Efter en tids förseningar främst beroende på svårigheter att få de fem A320neo på plats, har nu de första flygprogrammen för kommande vinter och nästa sommar blivit offentliga. De första flygningarna startar den 3 december med rutter ut från Heathrow och de byggs sedan på med ett stort antal flygningar från de tre huvudstadsflygplatserna i Skandinavien till olika europeiska destinationer. Det irländska bolaget kommer även att flyga regionala flygningar inom Skandinavien och över huvud taget blandas trafiken med både SAS Irland och SAS Skandinavien.
                     
Inledningsvis är det Stockholm som får de flesta av det irländska bolagets trafik. Nästa år följer sedan Köpenhamn och Oslo efter.

Vintersäsongen 2017/2018
Stockholm – London Heathrow, trafikstart 31 december
Stockholm – Milano, trafikstart 20 januari 2018  
Stockholm – Frankfurt, trafikstart 27 januari 2018  
Stockholm – Manchester, trafikstart 13 februari 2018 
Stockholm – Alicante, trafikstart 17 februari 2018  
Stockholm – Malaga, trafikstart 20 februari 2018  
Stockholm – Barcelona, trafikstart 24 februari 2018 
Stockholm – Köpenhamn, trafikstart 2 mars 2018  
Stockholm – Oslo, trafikstart 5 mars 2018  
Stockholm – Edinburgh, trafikstart 9 mars 2018 

Köpenhamn – London Heathrow, trafikstart 3 december 2017 
Köpenhamn – Frankfurt, trafikstart 17 februari 2018 
Köpenhamn – Munchen, trafikstart 18 februari 2018 

Sommarsäsongen från den 25 mars 2018

Stockholm – London Heathrow
Stockholm – Köpenhamn
Stockholm – Alicante 
Stockholm – Paris CDG
Stockholm – Nice 
Stockholm – Dublin
Stockholm – Manchester
Stockholm – Palma Mallorca 
Stockholm – Lissabon
Stockholm – Oslo 
Stockholm – Helsingfors
Stockholm – Prag
Stockholm – Hamburg

Köpenhamn – London Heathrow 
Köpenhamn – Amsterdam 
Köpenhamn – Dublin 
Köpenhamn – Manchester
Köpenhamn – Rom
Köpenhamn – Chania 
Köpenhamn – Nice
Köpenhamn – Palma Mallorca
Köpenhamn – Frankfurt 
Köpenhamn – Geneve
Köpenhamn – Pula
Köpenhamn – Venedig
Köpenhamn – Aten
Köpenhamn – Bergen

Oslo – London Heathrow
Oslo – Frankfurt
Oslo – Amsterdam
Oslo – Manchester
Oslo – Dublin
Oslo – Nice
Oslo – Rom 
Oslo – Split
Oslo – Alicante
Oslo – Barcelona

Helsinki – Malaga 



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vem betalar vår välfärd om ingen betalar skatt?.
Skrivet av Lola, 2017-11-18 21:16:58
Varför vill våra politiker inte ha in skattepengar i Sverige?
Ingen bolagsskatt/ vinstskatt eller skatt på de anställdas löner. Dessutom betalas ingen arbetsgivare avgift, ingen pension eller försäkringskassa.!
Norwegian m.fl. har gjort det länge, Oskälig konkurrens!!!
Om ingen behöver betala skatt i Skandinavien, så kommer vårt samhälle att ändras drastiskt. Det krävs en lagändring om var skatt ska betalas.
Politiker ta ert ansvar!
Anmäl inlägget
Vad
Skrivet av sv Linkan, 2017-11-16 11:22:01
är problemet Linkan, du är ju skatteivrare.
Anmäl inlägget
social dumping
Skrivet av flygkepsen, 2017-11-16 11:07:53
sälj ut sas så slipper storägarna käna storkovan på dom anställda.
driv företaget som ett företag ska drivas
sälj ut till dom som är intr. av att driva flygbolag och inte nära storägarna
Anmäl inlägget
Dags att sälja SAS
Skrivet av Staten , 2017-11-16 00:31:54
Regelshopping är inte ok när staten är med och äger bolag.

Dags att staten säljer SAS och låter de konkurera på egna ben.
Anmäl inlägget
Flygskatt och Finland/Danmark
Skrivet av Mr €, 2017-11-15 19:28:03
Sker ingen koordinering mellan alla nordiska länder flyttar bara trafiken. Se bara exemplet mellan Tyskland och Nederländerna. Det viktiga är att få hit de mest miljövänliga och moderna planen i trafik, inte att subventionera Kastrup och Vantaa.
Anmäl inlägget
Aliansen först med flygskatt
Skrivet av Linkan, 2017-11-15 18:11:40
#Cph4ever, du missar att Alliansen var först med flygskatt i Sverige. Beslutades i juni 2008, gäller idag frimaflyg och privatflyg. Det är flygbränslet som beskattas.

Anmäl inlägget
Inte dyrare
Skrivet av Cph4ever, 2017-11-15 16:01:21
#pf...ev. flygskatt läggs inte på biljetterna utan det blir anställda i flygbolagen som får betala med mer besparingar.Men i Sverige blir det ny regering 2018=ingen flygskatt.
Anmäl inlägget
Skattefakta / Ekonomifakta
Skrivet av Eurozone, 2017-11-15 14:53:11
Varför det kostar så mycket lämnar jag till enskilda att envar på- men det är stora skillnader på vad man får och vad man kostar mellan olika länder. Se gärna själva nedan och jämför vad vi får för världens högsta skatter och ett samhällskontrakt som definitivt inte brutits av skattebetalarna......

https://home.kpmg.com/xx/en/home/services/tax/tax-tools-and-resources/tax-rates-online.html

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/
Anmäl inlägget
:(
Skrivet av Johnnie Kobbelgaard, 2017-11-15 14:49:40
Det er en trist udvikling for SAS men desværre nødvendig....
Anmäl inlägget
Low cost
Skrivet av Anders, 2017-11-15 14:17:50
Jag är fullt medveten då jag befinner mig på "andra sidan". Poängen var att tvåla dit nämnda sas kramare som höjer bolaget till skyarna. Både du och jag vet hur ruttet detta egentligen är och det märkliga är att konkurrenten betalar BETDLIGT bättre. Lägg där till att PSN nu direktsnställer till core och efter att ha sett de nya avtalen är valet mycket enkelt.
Anmäl inlägget
Cph4evet,
Skrivet av pf, 2017-11-15 14:15:03
gjelder dette også for de politikere som innfører flyskatt ?
Anmäl inlägget
Dags för namnbyte
Skrivet av Romeo, 2017-11-15 13:54:23
SAS, Scandinavian Airlines System känns väldigt urvattnat som korrekt företagsnamn......
Anmäl inlägget
Betala mer
Skrivet av Cph4evet, 2017-11-15 12:09:07
#Anders...kostnaderna för att bedriva verksamhet i Skandinavien är betydligt högre än tex Irland.Är du Anders villig att betala mer för din flygbiljett så att SAS kan förbli Skandinaviskt?Jag har flugit på SAS i 32 år och inser att det här är den trista utvecklingen om inte politikerna gör något åt regelshopping.Och det finns INGEN politiker som vill förlora röster på att göra flygbiljetterna dyrare.
Anmäl inlägget
A330+A320
Skrivet av ABC, 2017-11-15 11:41:26
Hur lång tid tror ni det tar innan både kabin och f/d på samtliga långlinjer slingas in från Spanien?
Anmäl inlägget
Snörpligt slut för yrkespiloterna
Skrivet av realist pilot, 2017-11-15 11:25:10
utländska piloter tar jobben, yrkespiloten i Skandinavien slutar eller tar jobb i andra land där lönen fortfarande är någorlunda ok. Men många måste växla ner sitt liv betydligt, sälja hus ,bil, båt, mm, låginkomst piloten har redan intagit stora delar av marknaden . Detta går inte i längden och de vanliga pilotjobben försvinner ,i förmån för utländska billiga piloter. Skandinavien står som förlorare i alla led. Ringverkningarna av detta är det väldigt få personer som förstår. Men de är STORA.
Anmäl inlägget
Regelshopping?!!
Skrivet av Anders, 2017-11-15 09:44:51
Slinkan, Pierre m fl. är inte detta regelshopping utan dess like? Skatteintäkterna till Sverige minskar nu. Är inte det en linje ni drivit? Pinsamt!
Anmäl inlägget
Det bør vel tas en reservasjon,
Skrivet av pf, 2017-11-15 08:51:11
på svært mange av de nevnte ruter skal både SAS og SAS Ireland fly.

Det er neppe snakk om at sistnenvnte skal f.eks fly alt mellom Stockholm og Oslo v.v. ?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev