I somras var det glada nyheter för Storuman sedan flygplatsen valts ut av Saab och LFV som plats för att etablera ett remote center för de mindre AFIS-flygplatserna i landet. Det gav framtidsmöjligheter för flygplatsen som varit utan linjetrafik sedan hösten 2010. Då var man inte längre en del av den upphandlade trafiken i landet och det egna försöket att hålla en flyglinje till Stockholm igång stupade på kostnaderna. Sedan dess har kommunen letat efter andra, flyganknutna verksamheter som kan hålla flygplatsen igång. Det har å andra sidan också dragit med sig kostnader och flygplatsen går med cirka två miljoner i underskott i år.
En hotande konkurs kan omintetgöra samarbetet kring den planerade fjärrstyrningen från det tidigare militärflygfältet. Därför har kommunen nu bestämt sig för att skjuta till de pengar som behövs för att hålla flygplatsen igång. Ett driftsbidrag på 2,7 miljoner ska enligt planerna klubbas nästa vecka.
– Ja, åtminstone för att få ihop ekonomin på flygplatsen. De statliga bidragen i kronor till flygplatsen har blivit mindre- Kommunala flygplatser får för dåligt stöd från staten och ska man kunna driva en flygplats idag får man skjuta till egna medel tyvärr, säger kommunalrådet Tomas Mörtsell i en intervju med SvT.
Beslutet att placera den nya centralen i Storuman bygger på att flygplatsen ligger strategiskt till i Västerbottens inland med ett antal av de mindre AFIS-flygplatserna i regionen i närheten, bland andra, Lycksele, Vilhelmina och Hemavan-Tärnaby. Och det är just AFIS-flygplatserna som är i fokus för satsningen som i ett första skede är en utvärdering av hur tekniken för fjärrstyrning ska anpassas till flygplatser med enbart informationsplikt och en betydligt mindre trafikvolym än de som nu är igång.