Skriv ut  

Statligt bidrag till tre flygbolag för upphandlad trafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 november 2017
Biljettintäkter och statliga pengar. Den upphandlade trafiken ger flygbolagen intäkter från två håll. Sammantaget omsätter den upphandlade trafiken drygt 200 miljoner per år.

Trafikverket förbereder just nu upphandlingen av flygtrafiken på olönsamma linjer i Värmland och norra Sverige, det kunde Flygtorget rapportera om igår. Utredningen är en dokumentation på 122 sidor som ner i minsta detalj analyserar de förutsättningar som finns och de skarpa regler som gäller för de flygbolag som till slut får uppdraget att flyga trafiken. Bland annat bestäms på förhand vilka flygplanstyper som ska användas, hur många stolar som ska produceras varje år och hur stor den genomsnittliga biljettintäkten per enkelresa får vara på de enskilda sträckorna.
 
Arlanda - Sveg: 950 kronor
Luleå - Pajala: 780 kronor
Lycksele - Arlanda: 1 110 kronor
Hemavan - Arlanda: 1 260 kronor
Hagfors - Arlanda: 840 kronor
Torsby - Arlanda: 890 kronor
Sveg - Arlanda: 950 kronor
Vilhelmina - Arlanda: 1 120 kronor
Östersund - Umeå: 910 kronor
 
Flygbolagen behåller pengarna från biljettförsäljningen och får till det en ersättning från Trafikverket. Den ska täcka de kostnader för trafiken som inte täcks av biljettintäkter och ge ”en skälig vinst.” Men det finns inga fasta nivåer för den statliga ersättningen. Hur stor den är beror på det anbud som flygbolaget lämnat in och vunnit på. Det kan alltså innebära att ett flygbolag som medvetet lämnat ett för lågt anbud, eller räknat fel på passagerarunderlaget, hamnar i ett förlustläge där biljettintäkter och statligt stöd inte täcker kostnaderna för trafiken.
                     
Flygbolagen rapporterar varje år in hur stora biljettintäkter de får från respektive linje och det visar sig snabbt att utan statligt stöd skulle några av de upphandlade linjerna vara omöjliga att flyga på med vinst. Trafikverkets statistik ger en ungefärlig överblick av hur mycket det kostar att driva några av de regionala flyglinjerna i Sverige. Siffrorna i tabellen är från 2016.
 
De två linjerna från Arvidsjaur och Gällivare till Arlanda flyger Nextjet på eget kommersiellt ansvar. Stämmer de siffror som flygbolaget redovisat över sina biljettintäkter, borde även trafiken på Hemavan och framför allt Lycksele vara möjliga att driva utan stöd från staten. Just Lycksele har också varit på gång att bli en ”vanlig”, kommersiell flyglinje. Å andra sidan är de statliga pengarna ett bra tillskott till biljettintäkterna.
 
Linje Ersätttning Biljettintäkt Totalt 

AJR-ARN   0 12 808 531 12 808 531

GEV-ARN 0 37 50 5057 37 50 5057 

HFS-ARN 8 066 665 2 475 775 10 542 440

TYF-ARN 8 066 665 2 917 237 10 983 902

HMV-ARN 12 256 125 13 530 814 25 786 939

LYC-ARN 11 239 285 16 112 229 27 351 514

PJA-LLA 10 800 000 1 011 210 11 811 210

EVG-ARN 17 141 670 5 283 919 22 425 589

VHM-ARN 12 256 125 13 453 212 25 709 337

OSD-UME 9 075 000 7 052 764 16 127 764

Trafikverkets kostnadsram för den upphandlade trafiken är 100 miljoner per år. Förra året betaldes 88 901 535 kronor ut till de tre flygbolagen, Nextjet, Jonair och Flexflight. Till det kommer biljettintäkter på 112 150 778 kronor. Sammantaget omsatte den upphandlade trafiken 201 052 313 kronor.




Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SA-ND, ND-SA
Skrivet av Limpan, 2017-11-30 13:15:58
En trevlig liten tabell med priser, har dom med också. Många är nog tacksamma för att priset är detsamma från Arlanda-Sveg som från Sveg-Arlanda.
Anmäl inlägget
rubrikfel
Skrivet av Svantespeedy, 2017-11-30 11:22:50
Man får ju lätt intrycket av rubriken att de tre bolagen får dela på 201 från staten men så är det ju inte de delar på 88 miljoner (FR räknade fel)
Anmäl inlägget
till Hans
Skrivet av Svantespeedy, 2017-11-30 11:21:18
Nej men 88 + 112 blir ungefär så. Flygtorget verkar inte bra på summering.
Anmäl inlägget
Vilket belopp saknas?
Skrivet av Hans Björkman, 2017-11-30 10:25:40
79 milj +112 milj blir inte 201 milj vad har utelämnats?
Anmäl inlägget
Orkar inte bry mig längre..
Skrivet av ABC, 2017-11-29 14:44:03
Är en hårdnackad motståndare till subventioner men ärligt talat är det kaffepengar jämfört med de miljarder den här regeringen (med den s.k. "Oppositionens" goda minne) väljer att fullkomligt kasta bort på rent trams. Man tycks helt ha tappat respekten för att det inte är deras pengar utan invånarnas. Varför inte sätta in A320 till Pajala när de ändå håller på?
Anmäl inlägget
200 miljoner
Skrivet av Ellen, 2017-11-29 09:13:10
200 miljoner är en extremt låg summa rent samhällsekonomiskt

Och tittar man på vad regeringen lägger pengar på i övrigt så är 200 miljoner/år lika med noll och inget
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev