Skriv ut  

Allt mer överflygande trafik passerar Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 november 2017
Traditionellt har den överflygande flygtrafiken passerat över Sverige mot Asien. Men de senaste åren ökar den västgående trafiken från Mellanöstern över svenskt luftrum stort. Det ger ökade intäkter för Sverige.

De nordiska länderna ligger bra till sett ur de stora globala flygtrafikstråken. Helsingfors har fullt ut utnyttjat sin position för att bygga en hub för trafiken mellan norra Europa och Asien. Stockholm och Oslo har i grund och botten samma förutsättningar och bland annat Björn Kjos har upprepade gånger sagt att de två städerna är framtida hubbar för flygtrafiken mellan Asien och Nordamerika.
         
I ett avseende är det redan så. Den ökande trafiken från Mellanöstern till USA och Kanada passerar till stor del över Sverige och Norge. Norska Avinor har siffror som visar på en fördubbling av en-routeflygningarna de senaste fem åren. Även i Sverige märks betydligt fler flygningar som passerar på väg västerut..
 
– Absolut, hittills i år har vi en ökning på 5,1 procent när det gäller flygningar genom svenskt luftrum. Bara i oktober hade vi 28 461 passager, säger Niklas Moll som arbetar med en-route på LFV.
         
Det ökande antalet överflygningar innebär också ökade intäkter för LFV. En A380 från något av de tre stora flygbolagen i Mellanöstern som exempelvis passerar in över svenskt luftrum i höjd med Söderhamn och fortsätter ut strax norr om Åre ger en intäkt på mellan 7 000 och 8 000 kronor. Den exakta kostnaden beror på vilken sträcka som maskinen flugit över Sverige och är ofta olika från gång till gång.
 
– Det är sträcka, flygplanets vikt och den unit-rate som Sverige har som är grunden för uträkningen.
         
Varje land är fria att sätta en egen unit-rate och de senaste åren har Sverige sänkt avgiften. Det efter att de var förhållandevis höga för ett par år sedan, något som fick den effekten att en del flygbolag valde att minimera överflygningen så mycket som möjligt eller helt enkelt flyga runt Sverige.
 
– Det är vi på väg att åtgärda idag. Generellt följer vi också de EU-krav som finns på att en-routeavgifterna ska minska. I nuläget är vi inne i en period som gäller för åren 2015 – 2019 då kostnaderna sänks med 2,2 procent per år.
         
Det är Eurocontrol i Bryssel som hanterar all fakturering av flygbolagen, baserat på den flight-plan som lämnats in. Varje land behåller 100 procent av intäkterna upp till 2 procents trafikökning jämfört med den fastställda prognosen. På överskjutande 2 – 10 procents trafikökning behåller man 30 procent av intäkterna medan 70 procent ska gå tillbaka till flygbolagen i form av sänkta kostnader. Av de pengar som skickas till Sverige behåller LFV cirka 80 procent medan 20 procent tillfaller Transportstyrelsen, SMHI, Sjöfartsverket och flygplatserna för att täcka deras kostnader för kommunikation, navigation och övervakning.  
         
I dagsläget finns ingenting som pekar på att den överflygande trafiken ska minska.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

USP yes
Skrivet av Saltkammargutten, 2017-12-04 11:52:10
Dvs att övertyga asiatiska bolag att mellanlanda och göra immigration på ARN. Fattar väl jag med att det inte har ett skvatt att göra med de som endast flyger över.
Anmäl inlägget
MP?
Skrivet av Fritz Klyka., 2017-11-30 20:18:33
Undrar just vad MiljöPajaseriet tycker om det, anti-flyg som de är.......
Anmäl inlägget
Overshoot
Skrivet av Mr Bill, 2017-11-30 09:49:23
Preclearance är totalt ointressant.
Har inget att göra med avgifter som tas in av överflygande trafik.
Anmäl inlägget
USP
Skrivet av Saltkammargutten, 2017-11-30 08:35:25
Bra för när vi får US Preclearance.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev