Skriv ut  

Sverige tappar när Norwegian expanderar västerut

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 december 2017
En växande flygplansflotta ger möjlighet att öppna nya linjer. Men fortfarande är Sibirienkorridoren stängd för Norwegian som nu fokuserar på tillväxt västerut. Fortsatt motstånd från Ryssland och en kommande flygskatt kan göra att det blir färre nya långlinjer från Sverige.

Det blev nej från Ryssland även denna gång: Flyglederna över Sibirien förblir stängda för Norwegian. Enda undantaget är linjen mellan Oslo och Bangkok. En ny omgång förhandlingar är planerad till nästa sommar. 
                     
Samtidigt fortsätter flygbolaget att ta in nya flygplan i flottan och därmed öka kapaciteten. Faktum är att under de två senaste månaderna, oktober och november har Norwegian haft en kapacitetsökning, ASK, på 29 och 30 procent. Det är den överlägset största tillväxten bland de europeiska flygbolagen. Som jämförelse ligger de traditionella, nationella flygbolagen på en tillväxt runt 2 – 4 procent. SAS ökade med 2,2 procent i oktober och 1,6 procent i november. Allt enligt analyssajten Flightglobal.
Frågan är då mot vilka marknader Norwegian ska rikta den växande kapaciteten när den stora framtidsmarknaden Asien fortfarande är stängd?
 
Av allt att döma är det på trafik mellan Europa och Nordamerika och helt nya linjer från den nya basen i Buenos Aires, som Norwegian satsar sina krafter.
 
Förra året tillfördes flygplansflottan 32 nya flygplan och Norwegian flyger idag 20 Dreamliners. Nästa år fasas ytterligare elva B787 in, alla av den större modellen B787-9. Vid sidan av dem dussinet jämnt av B737MAX och två nya B737-800. 

I vinterns flygprogram finns direkttrafik från Skandinavien till åtta destinationer i USA.

- Vi har bland annat ökat antalet avgångar till Los Angeles från Stockholm, Köpenhamn och Oslo från två till tre gånger i veckan, en kapacitetsökning med 50 procent, säger Thomas Ramdahl, kommersiell direktör på Norwegian.
 
Men samtidigt med tillväxten i Skandinavien, växer marknaderna i Europa. Från Gatwick flyger Norwegian, vid sidan av bland annat New York och Los Angeles, också till Denver och Seattle och nästa år även Austin och Chicago. Ytterligare en del av den ökande kapaciteten nästa år läggs i Paris och Barcelona samtidigt som den första långlinjen från Buenos Aires, till London, öppnar i mars nästa år. Dessutom är den nya linjen mellan London Gatwick och Singapore igång, en rutt som inte är lika beroende av ett ryskt trafiktillstånd som de från Skandinavien. Det sker alltså en tydlig förskjutning av tyngdpunkten från Skandinavien till några av de europeiska huvudstäderna. Märkbart är också att Norwegian inte flyger dagligen från Stockholm till exempelvis New York.

- Nästa år får vi ännu fler Dreamlinerplan och ser därför fram mot att lansera ännu fler direktlinjer till USA. Men med flygskatten som införs blir det tyvärr dyrare att flyga från Sverige och därför kommer vi sannolikt att lägga nya långlinjer på andra marknader än Sverige, säger Thomas Ramdahl.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Norwegian
Skrivet av Diavel, 2017-12-07 03:13:49
klarar absolut inte av konkurrensen i Skandinavien. Tur för Norwegian att SAS styrelse sitter på händerna och som vanligt inte klarar av att fatta beslut om någonting alls.
Norwegian kommer få stora problem med att hitta rutter för 11 nya 787 or, det blir dyrt för dom, tyvärr. Norska regeringen borde stänga för Aeroflot och andra rysska bolag över norskt territorium.
Anmäl inlägget
Skulle ikke denne handle om
Skrivet av pf, 2017-12-05 20:05:17
Norwegian ?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av KA, 2017-12-05 17:32:22
Beställ några nya A330 med kort leverans tid, eller plocka upp några nya från leasing avtal som just gått ut. Anars kan dem ju alltid ta up Air Berlins beställning på A330NEO som nu är övergiven, ochg där den första redan är byggd.
Kom igen SAS, agera nu!!
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av KA, 2017-12-05 17:31:21
Att DY inte får flyga äver Sibirien och på så sätt inte öka österut är ett toppen läge för SAS, nu borde SAS göra en storsatsning på att etablera flertalet nya linjer österut med sina fördelar med Sibirien korridoren.
Anmäl inlägget
Vadå?
Skrivet av sv SASLinkan, 2017-12-05 15:10:12
Klarar inte konkurrensen. Det är väl SAS som inte klarar konkurrensen med tanke på deras irländska och övriga social dumpings baser.
I övrigt så kan man se effekterna i Norge av en stängd flygplats. Ev. kommande flygskatt i Sverige gagnar inte miljön, utan endast en viss finansministers skattefetisch.
Anmäl inlägget
Svepskäl
Skrivet av Linkan, 2017-12-05 09:53:07
Argumentet med flygskatten är sannolikt endast ett svepskäl för att man inte klarar konkurrensen i Sverige.

Norge, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Österike och Luxemburg inom Europa har redan flygskatt.

Norwegian undviker länder där passagerarna är medvetna om sina rättigheter vid försening.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev