Skriv ut  

ATP ut och B737 in hos West Atlantic

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 december 2017
ATP är en trotjänare hos West Atlantic, trots att jetflottan växer allt mer. Några är ute till försäljning men fortfarande finns efterfrågan på den kapacitet som de kan leverera.

West Atlantic
West Atlantic

Weat Atlantic, med bas i Göteborg, är först i världen med att flyga B737-800BCF i fraktversion. Det kunde Flygtorget rapportera om i juni. Den första maskinen är på väg in och ska enligt de ursprungliga planerna levereras i slutet av januari nästa år. I väntan på dem har ytterligare tre B737-400F tillförts flottan för att i första hand flyga större uppdrag ute i Europa.

Det sätter åter fokus på flottan av ATP-maskinerna som traditionellt varit ryggraden i verksamheten.

– I dagsläget har vi 37 stycken varav tio är parkerade. De övriga 27 flyger aktivt, två av dem i Sverige, säger Magnus Dahlberg på West Atlantic till Flygtorget.

Flygbolaget har inga planer på att inom överskådlig tid göra sig av med merparten av ATP-maskinerna, däremot är en handfull av dem ute till försäljning. Det är ett inte helt enkelt projekt och kunderna lär finnas utanför Europa.

Vi ser helst en helhetslösning där också utbildning och reservdelsfunktion ingår. Alla är uppgraderade och vi räknar med att några av dem lämnar flottan inom den närmaste tiden.

Merparten av de närmare 30 ATP som fortfarande flyger är baserade i Storbritannien. Där har West Atlantic kontrakt med bland annat Royal Mail men turbopropmaskinerna flyger även expressgods, bland annat för UPS. Framför allt är det e-handeln som växer och med den följer snabba leveranser av mindre paket.

– Vi är ju nischade och flyger uteslutande för post- och expressföretag på långa kontrakt. Det ger en stabilitet och gör att vi inte behöver ta ad-hocuppdrag.

Anpassningen av flygplansflottan är en del i arbetet på att komma tillbaka efter en tid där den ekonomiska utvecklingen varit en besvikelse. Andra åtgärder är bland annat att flytta ut allt underhåll från både Malmö och Coventry och koncentrera markverksamheten till flygplatsen i East Midlands i Storbritannien. I den senaste kvartalsrapporten menar vd Fredrik Groth att flygbolaget nu är igenom den värsta perioden.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev