Skriv ut  

Kastrup sänker priserna på flygningar från Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 december 2017
Andelen transitpassagerare har rasat dramatiskt på Kastrup. Nu gör flygplatsen en rejäl avgiftssänkning för att återuppbygga Köpenhamn som den ledande hubben i Norden.

Copenhagen Kastrup
Copenhagen Airport

Kastrup är för dyrt. Det har varit en återkommande åsikt bland de flygbolag som flyger på den danska flygplatsen. Men ledningen för flygplatsen har länge avfärdat klagomålen bland annat med hänvisning till att de ligger i nivå med de stora flygplatser i Europa som man anser sig konkurrera med. Att jämföra med Stockholm och Oslo som kan erbjuda flygbolagen närmast halverade priser, har inte varit aktuellt. Samtidigt har utdelningen till ägarna legat runt en miljard kronor.  I en hårt konkurrensutsatt bransch där flygbolagen har lövtunna marginaler är det en ohållbar situation.

Det har även den danska regeringen insett. I somras höjdes rösten med påpekanden att bland andra storkunden SAS som står för nästan 40 procent av trafiken på Kastrup tvekar om etableringen av nya linjer och istället satsar på direkttrafik från svenska och norska flygplatser. De senaste trafiksiffrorna visar också på att den klassiska transittrafiken som varit ryggraden i verksamheten, föll med 12,7 procent under oktober månad. Över huvud taget sladdar Köpenhamn tydligt bakom de passagerarsiffror som både Arlanda och Gardermoen kan visa upp. 

Men nu ska det bli ändring.  Från den första april nästa år sänks avgifterna över lag med 10 procent. 

– Både från politiskt håll och från våra kunder har man önskat lägre kostnader. Det har vi nu lyssnat till, skriver Lars Nørby Johansen, ordförande i Köpenhamn Lufthavn A/S i ett pressmeddelande.

Vid sidan av den generella prissänkningen tar flygplatsen i ännu mer när det gäller den sviktande feedertrafiken. Där sänks avgifterna med 35 procent från flygplatser som Göteborg, Bergen och Stavanger men också från flygplatser i Baltikum och från danska inrikesflygplatser. 

Kriteriet är att flygbolaget flyger minst tre rotationer per dag från den aktuella flygplatsen och alltså matar in passagerare till Kastrup. Det uppfyller bland andra SAS på Landvetter där man i snitt har sex dagliga flygningar med en tidtabell som är tydligt anpassad till feedertrafik. 

De nya, dramatiskt sänkta avgifterna för flygbolag som flyger in transitpassagerare är till del en omsvängning under galgen. I år ligger andelen transitpassagerare på cirka 20 procent vilket ska jämföras med för 20 år sedan då andelen var cirka 50 procent.
 
Trots den allmänna sänkningen av avgifterna ligger både Oslo och Stockholm kvar med lägra avgifter. Den extra låga transitavgiften är dock i nivå med de priser som de två övriga skandinaviska storflygplatserna tar ut. 



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skämtet Sverige
Skrivet av Skämtet Sverige, 2017-12-12 16:42:51
Sverige kan bygga flygplan men klarar inte av att ha vare sig ett eget flygbolag eller nån styrning i SAS för att det ska gagna Sverige. Kastrup och norskt inrikesflyg får allt . Obegripligt!
Anmäl inlägget
SV: Ben
Skrivet av Fritz Klyka, 2017-12-12 16:13:39
Och ändå öppnade SAS Los Angeles och Hongkong från ARN. Hmmmmmm......
Anmäl inlägget
A till B
Skrivet av Direkt, 2017-12-12 11:06:12
Varför måste man flyga transit?
Orsaken är flygbolagens bonusprogram
Det är inte miljövänligt.
Det är bättre att flyga direkt till sin slutdestination.
Anmäl inlägget
Att. Fritz
Skrivet av Ben, 2017-12-12 10:38:03
"Konstgjort"? - så Öresund / Köpenhamn / Skåne är plötsligt inte det mest befolkade området i Skandinavien? CPHs befolkning inom 100 km är 3,6M. ARN er 2,6M.
Anmäl inlägget
Nervösa danskar?
Skrivet av Fritz Klyka, 2017-12-12 04:06:25
Verkar som dansken börjar bli nervös. Börjar kanske gå upp för dem nu hur konstgjort fältet är därnere. Ang avgifterna. Får man favorisera bolag på detta sätt? Vad säger EU-reglerna?
Anmäl inlägget
AMS
Skrivet av Skåningen, 2017-12-11 22:21:50
CPH har vaknat till liv, AMS har sänkt ett antal år och har nu gått om FRA och är snart om CDG (som är förskräcklig att byta på). ARN är ju en slutstation så det är väl sak samma!! CPH/SAS har totalt missat utvecklas trots att Berlin gjort självmål sen 2012.
Anmäl inlägget
Lockar flygskattrefugees?
Skrivet av Andriy, 2017-12-11 22:00:23
Är de sänkta avgifterna för transitpassagerare inte ett försök att locka svenska resenärer som ska på en lång utlandsresa?
Anmäl inlägget
Fler direkt destinationer
Skrivet av Gh, 2017-12-11 20:08:21
Lågprisflyget har blivit en tuff konkurent till CPH
Anmäl inlägget
SAS och CPH
Skrivet av Mr €, 2017-12-11 18:32:01
CPH kanske köper bonuspoäng av SAS för att ge resenärerna som åker via CPH?
Anmäl inlägget
Transit?
Skrivet av Condor, 2017-12-11 16:41:45
Tror inte det bara handlar om priser, med dagens flygplan o deras räckvidder blir det helt enkelt mer o mer onaturligt att skumpa omkring på ett flygplan 1-2 timmar för att sen landa o börja om igen. MAX o Neo kommer göra detta ännu tydligare. Möjligtvis finns det affärsresenärer kopplade till ett visst bolag som "måste" stå ut med detta obehag av olika anledningar.
Anmäl inlägget
Knappast rakt via EKCH
Skrivet av J.B., 2017-12-11 16:07:30
Inga som helst fordelar! Faktiskt bara nackdelar, om man nu inte skall till och fran EKCH forstass.
Anmäl inlägget
Raka vägen
Skrivet av Big spender, 2017-12-11 15:12:32
Vad finnns det för fördelar att åka via Köpenhamn som passagerare?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev