787 Engine
Det står Dreamliners parkerade hos Air New Zealand, British Airways, Virgin Atlantic och andra flygbolag. Denna gång är det dock inte Boeing som är ansvariga utan motortillverkaren Rolls Royce. Orsaken är, enligt flygbolagen, att motorerna överhettas och därmed slits turbinbladen fortare än beräknat. Tillgången på reservdelar tryter också sedan Rolls Royce har problem med att hålla produktionstakten uppe. Det gäller i första hand Rolls Royce Trent-1000, en motor som ett flertal Dreamlinerkunder valt som kraftkälla.
Hos Norwegian väntar man nu på att problemet ska hinna i fatt även dem och ser redan hur köerna till underhåll och service ökat betänkligt. Det oroar eftersom trafikprogrammet är hårt ansträngt nu veckorna innan jul.
- Säkerheten är garanterad fullt ut men flygplanen opererar inte som de ska enligt flygprogrammet när vi har problem med motorerna, säger Erik Nordby, teknisk direktör i Norwegian till NRK.
Rolls Royce har haft besvär med Trent-1000 tidigare. Redan för ett år sedan rapporterade japanska ANA om just den typ av fel som nu blivit akuta. Rolls Royce själva varnade också i augusti att den förväntade livslängden på en del komponenter i motorerna inte häll måtten.
Norwegian tänker dock inte sätta igång processen att byta motortyp på sin växande flotta av B787.
- Det är den här produkten vi köpt och vi räknar med att problemen ska lösa sig förr eller senare.