Skriv ut  

Allt tätare i toppen bland storflygplatserna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 december 2017
Kastrup i topp följd av Oslo och Arlanda. Så brukar passagerarsiffrorna se ut. Men skillnaderna mellan de tre flygplatserna minskar och i november är det Oslo som är störst. Samtidigt fortsätter Kastrup att minska.

Det var 3,9 procent upp på Gardermoen i november. Samtidigt tappade Kastrup 3,4 procent och därmed var rollerna ombytta: Oslo har den största flygplatsen i Skandinavien. Arlanda å sin sida hade en ökning på 2 procent. Omräknat i siffror för november är ställningen:

Gardermoen: 2 121 058 passagerare

Kastrup: 2 101 227 passagerare

Arlanda: 2 047 867 passagerare

Det gör att den klassiska tävlingen mellan de tre flygplatserna hårdnat betydligt de senaste åren. Och förändringen, att Kastrup bland annat tack vare en stor del transittrafik, blir allt tydligare. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Det är framför allt dansk inrikes och de europeiska destinationerna som minskar från den danska flygplatsen i takt med att flygbolagen öppnar allt fler direkta rutter från Sverige och Norge. 
– På utlandsdestinationerna var det stor tillväxt till Finland, Tyskland och Holland i november. Vi ser att antalet passagerare mellan Avinors flygplatser och knutpunkterna i Helsingfors, München och Amsterdam ökar medan trafiken till Köpenhamn går lite tillbaka, säger Jasper Spriut, direktör för trafikutveckling i Avinor.

I Oslo har man också ambitioner att växa ytterligare med hjälp av den nya piren och utbyggda terminalkapaciteten. Men även Arlanda och Kastrup har masterplaner och inledda projekt som ska förse flygplatserna med betydande kapacitetsökningar i ambitionen att växa än mer.

Hittills i år under perioden januari – november ser statistiken ut så här:
 
Kastrup: 27 198 350 passagerare
 
Gardermoen: 25 571 042 passagerare

Arlanda: 24 730 228 passagerare

Av allt att döma kommer den sedvanliga ordningen att återställas när årets siffror räknas samman. Men det är en tre i topp där skillnaderna i storlek blir allt mindre.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Epler og pærer=
Skrivet av GM, 2017-12-15 19:14:59
Oslo-Kirkene 2 t 30 min
Oslo - Arn 1 time
Cargo? Hvorfor ikke måle i antall flybevegelser? Eller timer? Idiotene her sier at kun oslo-Arn gjelder? Personlig tar jeg heller 10 turer t/r Oslo-Kirkenes enn en tur til en illeluktende skitflyplass som Arlanda!
Anmäl inlägget
CPH vs. ARN vs. OSL
Skrivet av Ben, 2017-12-15 11:13:43
@ABC: håller helt med. De kan inte jämföras.

@Anonym: Varför ska arlanda vara störst? CPH har den största regionala marknaden (by far) i Skandinavien, inte ARN.
Anmäl inlägget
jaha
Skrivet av Henrik, 2017-12-14 22:11:24
Så länge Swedavia inte satsar på mer personal i säkerhetskontroll och passkontroll så kommer man aldrig att ta första platsen. Så frustrerande att komma till ARN och köa i evigheter så man nästan missar planet när det går så mycket snabbare på andra större flygplatser
Anmäl inlägget
Driver ni med oss?
Skrivet av ABC, 2017-12-14 21:05:10
En inrikesflygplats.
En med mixad trafik.
En utrikesflygplats.
Vad i hela världen är det som ska jämföras?
Anmäl inlägget
Biggie
Skrivet av Anonymous , 2017-12-14 19:28:44
Seriously, who cares? The differences are minimal, and OSL is inflated by domestic numbers.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2017-12-14 18:39:37
Bygg ut flygkapaciteten på Arlanda flygplats nu. Flytta sedan flygtrafiken från Bromma, Skavsta & Västerås till Arlanda! Först då kan Arlanda bli Nordens största flygplats!
Anmäl inlägget
HN
Skrivet av Saltkammargutten, 2017-12-14 15:28:31
Heia Norge!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev